Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

dinsdag 8 november 2011

Rama-preek kerst 2009

Oftewel de kindermoord in Bethlehem
Ik weet ook wel dat het geen gemakkelijk onderwerp is: ‘God’s Hand in de geschiedenis’, maar wordt er niet te snel en (ogenschijnlijk!) gemakkelijk geconcludeerd dat we het nooit zullen begrijpen? Daarbij merk ik dan zo weinig van een persoonlijk doorgemaakt denkproces. Ook merk ik dan weinig van een vertrouwen in voortschrijdende inzichten en/of openbaringen. Als we niet naar antwoorden blijven zoeken zullen we ze zeker niet vinden.
Waar ik bijvoorbeeld in deze preek tegenaan liep was dat de ds. stelde dat God Herodes niet naar Bethlehem heeft geleid, maar dat het de verantwoordelijkheid van Herodes zelf was om die moorden te plegen. In eerste instantie dacht ik dat ook, maar waarom heeft God hem niet tegengehouden? Dat zou toch een fluitje van een cent voor Hem zijn geweest? Kuiltje in de weg - paard struikelt – Herodes met gebroken benen of een schedelbasisfractuur retour paleis - missie mislukt en de profetie van Hosea kwam niet in het geding want Jezus was al naar Egypte. Daar werd verder niet op ingegaan.
Doordat de ds. de verantwoordelijkheid van Herodes benadrukte vroeg ik me af of Herodes een keus had om wel of niet te gaan. De ds. stelde ook dat Gods hand tegen Herodes was.
Maar stel dat Herodes had besloten dat het nu maar eens afgelopen moest zijn met het moorden en z’n leven zou beteren en dat hij lekker warm in zijn paleis was gebleven. Dan zou de profetie van Jeremia 31 niet in vervulling zijn gegaan (vs 15). De ds. legde er toch wel de nadruk op dat profetieën moeten worden vervuld. Dat ben ik helemaal met hem eens want wanneer profetieën niet in vervulling gaan komt de betrouwbaarheid van de profeet in het geding en behoeven wij niet naar hem te luisteren. Zie laatste verzen van Deut. 18.
Welke gevolgen zou dat hebben (gehad)?
Had Herodes werkelijk een keus? (Had Judas een keus?)Nee, denk ik dan. Profetieën moesten vervuld worden. Volgende vraag: Waarom heeft God dit soort profetieën dan laten opschrijven? Omdat Hij wist in Zijn alwetendheid dat het zou gebeuren?
Ik heb het gevoel dat ik in cirkeltjes ronddraai….
Spr 16:4 Alles heeft de Ene bewerkt omwille van hemzelf,- zelfs een boosdoener voor een dag vol kwaad. (Naardense vert.)
Hoezo dan Gods hand tegen hem?
Kan Herodes dan eigenlijk verantwoordelijk worden gesteld voor zijn daden is dan de volgende vraag. Bijbels gezien wel. Dat kan ieder mens en dat zal ook ieder mens.
Geen ontkomen aan.
God stelt ons, ieder voor zich, verantwoordelijk voor alles wat we doen en/of nalaten. (Rom 5:19) zoals we ook rechtvaardig worden gesteld als we geloven in Zijn volbrachte werk. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het hele wereldgebeuren ligt bij Hem.
En dat is eigenlijk wel een rustgevende gedachte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten