Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 9 november 2011

Knowing

Eergisteravond naar de film ‘Knowing’ zitten kijken. Ik ben geen fan van Nicolas Cage met zijn altijd droevige blik maar het thema van de film was wel erg interessant: toeval of determinisme, en kun je wanneer je dingen van te voren weet, verandering teweeg brengen in het Goddelijke script. Nee dus, want die veranderingen waren ook al ingecalculeerd. Zo denk ik ook.
Ik ben aanhanger van het determinisme: oorzaak-gevolg. Niets gebeurt toevallig, tenminste ik kan me niets indenken. Wij noemen gebeurtenissen wel toevallig maar dat doen we omdat we er geen goede reden voor weten te vinden of er geen betekenis aan geven. Bijgevolg geloof ik ook dat de vrije wil niet bestaat, zo zonder meer. Maar dat wordt een ander blogje.
Nicolas ontdekt in deze film via een vijftig jaar oud papier vol met cijfertjes, een code waardoor het duidelijk wordt wanneer en waar er grote ongelukken gebeuren. Dan wordt het zaak om deze te voorkomen.
Een ander klein theologisch thema in de film was de opname. Zelf weet ik er niet goed raad mee. Aan alle theorieën die ik daarover heb gelezen kleven wel bezwaren. Wat me wel opviel was zijdelings de totale anarchie die na die opname losbrak. Daar zit wel wat in denk ik, als ik denk aan de Heilige Geest, die woont in de gelovigen. Als deze dan ook van de aarde weg is breekt de hel pas goed los.
Wat wel weer vreemd was: In de film werden niet alle gelovigen opgenomen. De vader van Nicolas was dominee en mocht niet mee (was ie misschien een atheistische dominee...? *grinnik*) en kwam in de laatste beelden om in een ‘Armageddon’ veroorzaakt door zonnehitte samen met zijn vrouw en hoofdrolspeler. Dat was wel weer eens iets anders dan de meeste films.
De zevende van Beethoven op de achtergrond heeft ook wel wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten