Hoewel ik best hou van veranderingen....er zijn van die dingen die dienen te blijven zoals ze zijn.
Toch heb ik me deze keer gewaagd aan een layout verandering al heb ik voor de zekerheid de oude maar opgeslagen. Wellicht verandert er nog meer aan achtergrond en lettertype; eerst maar eens kijken of dit kan wennen.
woensdag 7 september 2022
Layout
maandag 5 september 2022
Ondergang van een illusie
In een poëzie verzamelbundel kwam ik dit gedicht tegen van
Annie M.G. Schmidt (1911 – 1995).
De laconiciteit – is dat een woord? – sprak me wel aan.
Juist omdat we gisteravond in een preek hoorden dat het huwelijk, zeker in een kerkelijke
gemeenschap, toch wel meer betekenis zou moeten hebben dan slechts een gezellig
samenzijn.
Ondergang van een illusie
Je bent dus geen diep water, Jan Willem,
je bent maar een meneer op een fiets.
Je hebt wel een gezicht voor de film,
maar achter dat gezicht is – niets.
Je kon soms in het vuur zitten staren,
je ogen werden dieper en dieper…
Ik voelde dat het zielsconflicten waren!
- Maar nee, je zat te denken aan de
keeper.
Ik dacht zo dat we
samen zouden dromen
Over gedichten, kleur en klank en rijm…
Maar literair kon je niet hoger komen
dan bij de werken van E. Philips Oppenheim.
’t Is niet zo erg belangrijk. ’t Wordt geen ruzie!
Je moet niet denken dat mijn hart nu breekt!
Alleen – wat vang ik aan met mijn illusie
die ik met zoveel zorg heb opgekweekt?
Die ik gekoesterd heb in al die jaren…
Weggooien maar? Was het alleen maar kolder?
Ik zal haar in een oude doos bewaren
bij and’re malle dromen, op de zolder.
donderdag 25 augustus 2022
Vorsten van Albion
Een boek over de dynastie van de Plantagenets in Engeland.
Geschreven door Dan Jones (1981) in 2012, een historicus en journalist; vertaald in 2020.
Albion is een oude naam voor de Britse eilanden al wordt er meestal alleen
Engeland mee aangeduid.
Ondanks dat dit blogberichtje heel schematisch is, las het boek als een trein.
De eerste ‘Plantagenet’ was Godfried, graaf van Anjou. Een Fransman die bekend
werd omdat hij brembloesem op zijn hoed droeg.
In het latijn: Planta Genista.
Zijn zoon Henry II was zijn troon opvolger en kreeg via moederskant (Mathilde/Maud)
Engeland in bezit.
Henry II trouwde met Eleonore van Aquitaine waardoor het Angevijnse rijk
ontstond. Dat rijk bestond uit delen van Schotland, dat wat nu het verenigd
koninkrijk is minus Wales en delen van Frankrijk tot aan de Pyreneeën. Best een
heel groot rijk.
Hun zoon Richard Lionshearted (Leeuwenhart)
erfde de troon maar stierf kinderloos; broer
John Lackland (zonder land) was inmiddels de derde Plantagenet en zijn
(klein)kinderen zette de tradities voort tot Richard II, de laatste
Plantagenet. Na hem werd het stokje overgenomen door neef Henry IV
(Bolingbroke) van het huis Lancaster. Zij hadden als embleem een rode roos. Het
huis van York had een witte roos en kwamen later samen in de ‘Tudorroos’ van
het huis Tudor.
Lancaster en York waren zijtakken van de Plantagenets.
De dynastie van de Plantagenets regeerden zo’n tweehonderdvijftig
jaar over delen van Frankrijk en Engeland; van 1154 tot 1399.
Een weergave van de volgorde van de heren koningen en heel summier hun wapenfeiten.
Henry II (1133 – 1189), getrouwd met Eleonore van
Aquitaine is bekend geworden vanwege
1. de moord op zijn vriend Thomas Becket,
2. Het begin van een vorm van rechtspraak
3. Voortdurend in conflict met de koning van Frankrijk: Louis VII, de ex-man
van zijn vrouw en zijn zonen aan wie hij eer verschuldigd was.
Richard Lionshearted (1157 – 1199), zoon van Henry en
Eleonore werd bekend vanwege
1. zijn deelname aan de derde kruistocht en gevecht met Saladin.
2. Eindeloos gedoe met zijn vader.
3. Hij was een vechtjas.
4. Hij bouwde Chateau Gaillard.
John Lackland (1166 – 1216) Broer van Richard
1. Probeerde voortdurend zijn broer van de troon te lichten.
2. Na zijn troonsbestijging kalfde het rijk af doordat hij zijn leenmannen niet
echt netjes behandelde.
3. Zo ontstond de eerste vorm van de Magna Carta, waardoor de macht van de
koning aan banden werd gelegd. Onder dwang moest John hem ondertekenen. Zo werd
het hooggerechtshof geboren.
4. Verloor Bretagne, Normandië, Anjou en Tourraine.
Henry III (1207 – 1272), oudste zoon van John.
1. Volgde zijn vader op op 9 jarige leeftijd. Hij was een vrome koning. Edward
de Belijder was zijn grote voorbeeld.
2. Ook weer gedoe met de Franse koning, dit keer Louis VIII en met zijn zwager Simon van Montfort.
3. Nam de regels van de Magna Carta niet echt serieus.
4. Hield van kunst en stimuleerde dat. Toch de genen van zijn oma?
Edward I (1239 – 1272), oudste zoon van Henry III.
1. Vermoorde Simon van Montfort.
2. Ging ook weer eens op kruistocht.
3. Lijfde Wales in. Liet zich inspireren door de legenden van King Arthur.
Bouwde een ring van kastelen in Wales. Moeten we eigenlijk ook eens gaan
kijken.
4. Zette de joden zijn land uit na eerst te hebben uitgezogen ten gunste van
zijn schatkist.
Edward II (1284 – 1327), jongste zoon omdat de oudere
jongens al jong stierven en de rest meiden waren.
1. Hield niet van regeren, flierefluiterde liever met zijn vriend Piers
Gaveston, mogelijk een homofiele relatie. Liet het besturen teveel over aan zijn
vrienden waardoor hij onder supervisie kwam te staan van de 'Lords Ordainers' waarvan Thomas of Lancaster de belangrijkste
was.
2. Trouwde met Isabella, dochter van de Franse koning Philip IV. Over haar heb
ik ooit wel eens een boek gelezen: ‘Isabella de Schone’ van Margaret Campbell
Barnes. Veel weet ik er niet meer van. Het stond thuis in de boekenkast en ik
was veel te jong toen ik dat las maar de voorkant was zo mooi. In mijn herinnering
was zij schuldig aan de moord op haar echtgenoot. Iets met een beerput; het
fijne weet ik niet meer en Jones noemt dit niet. Zij had de bijnaam: Wolf of France. Klinkt niet goed,
maar vrouwen konden zelden goed doen.
Zij had een relatie met Roger Mortimer.
3. Verloor Schotland bij de 'Battle of Bannockburn'.
4. Werd gevangengenomen en afgezet ten gunste van zijn zoon Edward III. Onder
supervisie van zijn moeder Isabella en Roger Mortimer.
Edward III (1312 – 1377), oudste zoon van Edward II.
1. Zodra hij de leeftijd had liet hij Roger Mortimer vermoorden en zijn moeder opsluiten.
2. Start van de honderdjarige oorlog met Frankrijk. Winnaar van de slag van Crécy
en Poitiers door het gebruik van bereden boogschutters.
3. Oprichter van de Orde van de Kouseband. Het verhaal gaat dat bij hem de uitspraak
vandaan komt:
‘Honi soit qui mal y pense’ : Schande voor wie er kwaad van denkt. Maar meer
waarschijnlijk komt het bij een Engelse dandy vandaan Henry Grosmont, graaf van
Lancaster die kousenbanden droeg voordat het een vrouwelijk attribuut werd.
Mijn vader gebruikte die uitspraak ook wel eens.
4. Ontwikkeling van het Lagerhuis tegenover het Hogerhuis.
5. Verloor steeds meer delen van Aquitaine (Guyenne) aan de Franse koning.
6. Stelde het Engels in als voertaal in rechtbanken en parlementen.
Richard II (1367 – 1400), zoon van de Zwarte Prins en
kleinzoon van Edward III.1. Hij wilde wel maar kon het niet. Slechte adviseurs, depressies en toen hij
eenmaal echt de macht had werd het een terreurbewind.2. Dapper was hij wel in zijn jonge jaren; ging te paard de boerenopstand te lijf. Beloofde van alles maar kwam niets na.Werd gevangen genomen door Henry
Bolingbroke (de latere Henry IV en één van de Lords Appellanten), zoon van John
of Gaunt, in de Tower gevangen gezet en later vermoord.
En zo kwam er een eind aan het huis Plantagenet.
Ja, het is weer een boek wat geschreven is door een man. Heel veel historische
figuren rondom de politieke besognes en de vele, vele veldslagen. Ze vochten wat af in vroeger tijden.
Het is niet anders, helaas. Ik ben dan toch altijd wel nieuwsgierig naar de invloed van vrouwen die achterbleven bij de veldslagen. Die invloeden zijn natuurlijk niet te meten.
Misschien is dat maar goed ook. Wanneer dat in schema's en tabellen terecht zou komen zou er onmiddellijk weer aan gesleuteld worden.
zaterdag 6 augustus 2022
Ouderdom
Vorige week een boeiend interview in de krant (Trouw) met
Andrea Maier.
Ze is hoogleraar Gerontologie in Leiden en vertelt dat we, wanneer we een
beetje opletten, best honderdveertig zouden kunnen worden.
Dat opletten bestaat dan uit een regelmatige, ik noem het maar ‘grote beurt’ om te voorkómen dat we ziek
worden.
Het verouderen zelf is een ziekte die we kunnen behandelen.
Twee leden van het filosofische elftal, Désanne van
Brederode en Bas Haring hebben zich daar ook eens over gebogen en verschillende
punten passeren de revue.
Wíllen we wel zo oud worden? En is dat dan weggelegd voor rijkeren die nu al de
middelen hebben om gezonder te kunnen leven? Wat moeten we op deze aardkloot
met zoveel ouderen die mogelijkerwijs niet eens meer weten wie ze werkelijk
zijn want herinneringen vervagen en delen met elkaar wordt steeds lastiger.
Dus ja, het zal technisch wellicht mogelijk worden om ouder
te worden maar is het gewoon niet verstandiger om het stokje op tijd door te geven
aan jongere mensen.
Ooit wilde ik ook wel driehonderd jaar worden want ik had
nog zoveel plannen maar hoe ouder ik word hoe meer ik denk: laat maar. Ik heb
niet meer overal energie voor. En ik kan
ook niet op commando positief in het leven staan.
Daarbij word ik liever wat minder oud mét mijn glas wijn in de avond. Kwaliteit
boven kwantiteit.
Mensen komen op deze wereld, groeien op, doen een poosje actief mee en groeien
er weer vanaf.
Opgaan, blinken en verzinken.
‘Er weer vanaf groeien’; in die periode zit ik en ik vind het niet erg.
Wanneer ik denk aan al dat plastic overal, de afhankelijkheid aan de techniek, de
steeds jongere mensen waardoor we geregeerd worden. Niet om dat zij jonger
worden maar omdat ik ouder wordt. Dat geruzie, het ongeduld en al die korte
lontjes.
Wanneer alleen intelligentie nog telt en wijsheid niet meer. Wanneer het teveel
draait om presteren dan om ‘zijn’. Wanneer de gesprekken gaan over het weer en
de hoeveelheid stapjes die gezet zijn.
Dan denk ik: wat doe ik hier nog?
En buig me over mijn Geraniums en alle andere prachtige bloemen die staan te
bloeien in mijn postzegeltuintje.
Op persoonlijk vlak is het (nog) wel leuk om ouder te worden
en dat is vooral om dat we allebei gezond van lijf en leden zijn. Voor zover
we weten. Ik ben me ervan bewust dat het in een paar seconden kan veranderen. Leven blijft tenslotte een hachelijke onderneming.
Mijn vader had de gevleugelde uitspraak: ‘we handelen naar omstandigheden’.
In onze familie wordt ie nog erg regelmatig gebruikt.
Ouder worden betekent ook dat je de omstandigheden wat meer naar je hand kunt
zetten. Dat is wel weer prettig. Ik heb niet overal meer zin in en zeg dat dan
ook.
We hebben meer tijd; uit bed en rústig op gang komen kán gewoon.
Op vakantie gaan, doen we wanneer we willen. Ook een luxe.
Een paar goede vrienden die met mij om kunnen gaan is ook een grote zegen die
ik koester.
Maar honderdveertig worden?
Nou, nee.
donderdag 4 augustus 2022
Flauberts papagaai
Geschreven door Julian Barnes (1946) in 1984. Eerder las ik van hem 'Elizabeth Finch' en 'Arthur en George'; dat smaakte naar meer.
Ik las een elfde, digitale editie uit 2021.
Dit is een heel ander type boek dan de twee die ik eerder
las en de titel in aanmerking nemende wist ik soms niet wie nu wat zei.
Fungeerde Geoffrey Braithwaite als origineel denker en schrijver of als
papagaai van Flaubert?
Dat maakte het boek juist wel boeiend en vaak humoristisch. Maar dat moet je wel vatten. Zelf moet ik vaak even wennen aan iemands humor.
Geoffrey Braithwaite, een huisarts (net als mijnheer Bovary) in ruste onderzoekt
het leven van zijn idool Gustave Flaubert. De schrijver van o.a. Madame Bovary en in mijn ogen een gecompliceerd mens.
Hij is weduwe geworden, heeft de tijd en vertrekt naar Frankrijk, bezoekt Rouen
en Croisset waar Flaubert het grootste deel van zijn leven heeft doorgebracht, in een poging een biografie over hem te schrijven.
Zijn overleden vrouw Ellen Braithwaite (initialen: E.B. net als Emma Bovary) heeft
een mislukte zelfmoordpoging gedaan, die Geoffrey heeft afgemaakt. ‘Ik heb haar
uitgezet’
Zo zijn er meerdere overeenkomsten tussen de beide dames Emma en Ellen.
De gecompliceerde verhouding tussen Louise Colet en Flaubert
krijgt de nodige aandacht. Louise was een niet onverdienstelijk poëzie schrijfster met prijzen op haar naam
Uit een brief aan haar: ' Critici! Eeuwige middelmatigheid die parasiteert op het genie door het te kleineren en uit te buiten! Een kudde meikevers die de mooiste bladzijden van een kunstwerk aan flarden hakt!'
Als ik het goed begrepen heb deed Flaubert niet anders bij haar schrijfsels.
Tijdens het onderzoek en het schrijven krijgt Geoffrey allerlei associaties – hoe
herkenbaar – met zijn eigen leven. Zo komt het dat er van alles door elkaar
loopt.
Geoffrey ontdekt dat er in een hotel in Rouen een papagaai staat die op het bureau
van Flaubert zou hebben gestaan. Maar in Croisset staat er ook één die op dat
bureau zou hebben gestaan.
Welke papagaai is nu de echte en wie bepaalt dat?
Dat is naar mijn mening de vraag die dit boek opwerpt. Je kunt je nog zo in een
ander verdiepen maar echt kennen en doorgronden?
Braithwaite fabriceert zelfs een heel alfabet op Flaubert.
Feit is in ieder geval dat Barnes zich uitgebreid heeft verdiept in het leven
van Flaubert.
Nog een vraag die opgeworpen wordt en die mij deed denken aan het gedicht van
Robert Frost: The road not taken oftewel de niet- geleefde levens.
Doen die er toe?
Volgens Flaubert/ Braithwaite/Barnes zullen die niet-levens toch altijd invloed
uitoefenen op het leven dat geleefd wordt.
Daar moet ik dat eens over nadenken.
Er staan vele mooie dingen in:
‘In boeken krijg je dingen uitgelegd, in het leven
gebeurt dat niet. Het verbaast me niets dat sommige mensen de voorkeur aan
boeken geven. Boeken verklaren het leven. De enige moeilijkheid is dat de
levens die ze verklaren die van anderen zijn en nooit dat van jezelf.’
‘Wat was de zin van de technische vooruitgang zonder
zedelijke vooruitgang? De spoorwegen zouden er alleen maar voor zorgen dat méér mensen zich verplaatsten,
elkaar ontmoeten en samen stompzinnig zouden zijn.’
Passages van de echte of …..?
‘Kunst hangt af van de wijze waarop het verwezenlijkt
wordt; een verhaal over een ploert kan even mooi zijn als het verhaal van Alexander.
Je moet schrijven wat je voelt, zeker weten dat die gevoelens waarachtig zijn
en maling hebben aan de rest.’
Dat laatste is het minst lastige.
maandag 1 augustus 2022
Geraniums
Vaak hoor ik de opmerking dat men niet achter de geraniums
wil gaan zitten. Een vreemde opmerking waarmee men bedoelt niet inactief te
worden maar een actief leven te willen blijven leven.
Geen leven van ‘niets doen’.
Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Waarom wordt zo’n plant zo denigrerend en associërend
met saaiheid, zieligheid en niets doen gebruikt?
Als ik zo’n opmerking hoor reageer ik meestal met de opmerking dat geraniums
prachtige planten zijn en dat ik wel akeligere dingen kan bedenken om achter te
zitten; een beeldbuis met voortdurend sportspektakels bijvoorbeeld.
Dan verkies ik de stilte om te lezen en/of na te denken en het plezier aan mijn
ogen wat een geranium mij geeft.
Gelukkig maar dat ieder mens anders is.
Een paar jaar geleden heb ik er eens één gekocht met een prachtige, bloedrode
kleur.
Inmiddels heb ik verschillende bakken vol met kloontjes van deze ‘moederplant’.
In dat opzicht lijkt ik heel veel op mijn moeder die haar hele keukenraam vol
had staan met stekkies van allerlei planten en lege sambalpotjes met – door kinderen,
later kleinkinderen geplukte - madeliefjes en paardenbloemen. Alles werd gekoesterd.
Iedere keer verbaas ik me er weer over mijn geraniums; hoe mooi ze zijn. Bij
elke lichtval weer een tikkie anders, fluweliger.
Ik zit er graag achter en hoop het nog lang te kunnen doen.
donderdag 28 juli 2022
Reuring in domineesland
Naar aanleiding van een lezing van dr. G.A. van den Brink–
niet te verwarren met prof. dr. Gijsbert van den Brink – en allerlei discussies via
Cvandaag* en het Refoforum wat gedachten hierover.
'Het Evangelie zonder kleine lettertjes'.
Hier is nogal wat reuring ontstaan omdat deze ds. de knuppel in het hoenderhok
gooit en verschillende, niet bij namen genoemde, collegae verwijt niet Bijbels
te spreken. Dat is nogal wat.
Waarom volg ik dit nu weer in plaats van de boerenprotesten en stikstofdiscussies?
Het roept weer van alles op uit mijn jeugd in een (ja, ook boeren)dorp.
Daar had je een
hervormde kerk en een gereformeerde; een christelijke school en een openbare.
Dat was het. In beide kerken zaten veel verschillende typen gelovigen bij
elkaar. Die zeer gereformeerde wereld fascineert me ook nog eens.
Laat ik het verder bij die hervormde kerk houden waar wij met ons grote gezin een
complete bank vulden.
Wanneer ik het zo achteraf beoordeel was de sfeer meer gereformeerde gemeenteachtig . Wat meer richting zwarte kousenkerk voor de lezers die hier niet mee
bekend zijn.
Zo niet bij ons thuis, gelukkig.
In de kerk zaten wel veel mensen in donkere kleding en aan het avondmaal gingen
er ook niet veel totdat…….ds. J. van Sliedregt in 1967 in onze gemeente kwam en alles
anders werd.
Mijn ouders kwamen tot bekering, mijn grootouders van moeders kant en velen anderen
ook. Ik herinner me nog, als tien of elf jarige dat de ds. bij ons thuis
kwam en mijn moeder zeer ontroerd was. (Ik herinner me dat ze ps 85: 3 berijmd citeerde.
Die hebben we later ook op haar rouwkaart gezet.)
Sinds die tijd veranderde de sfeer thuis ook. Niet dat de regels overboord
werden gezet want die bleven gewoon. Maar er werd soepeler mee omgegaan.
Naar de ver gelegen middelbare school mochten we op de fiets gewoon een lange
broek aan, daar werd verder geen praat over gemaakt.
Terug naar de lezing. Van den Brink bedoelt met de kleine lettertjes dat er in
de rechterflank teveel vanuit de ‘uitverkiezing’ wordt gesproken.
Er is ook nog een Youtube lezing, maar dit komt van Cvandaag.
“Te veel dominees schetsen dit beeld van het evangelie:
God opent het boek van het evangelie, maar straks op de oordeelsdag slaat God
met een klap het boek van het evangelie dicht en opent Hij het boek van de
uitverkiezing. Dat noem ik nu een evangelie met kleine lettertjes. Het is te
vergelijken met een dubieus contract: in die kleine lettertjes valt de
beslissing. Je zou er bijna overheen lezen of erger nog: die kleine lettertjes
zijn zo ontzettend klein dat alleen God ze kan lezen.”
Bij de uitverkiezing wordt geleerd dat God al van te voren heeft
bepaald wie naar de hemel en wie naar de hel gaan.
Dat kan mensen verlammen. Waarom geloven wanneer alles al vastligt?
Alsof naar de hemel gaan het enige is wat er toe doet.
Ik herinner me ook gesprekken van mijn ouders met een bevriend echtpaar uit de
Gereformeerde Gemeente. Ze bleven het oneens met elkaar. De GerGem vrienden
konden die ‘uitverkiezing’ niet loslaten, het bleef hun leven bepalen. Terwijl dat iets is van Godzelf waar we geen fluit mee te maken hebben. Gewoon
geloven zoals ook van den Brink oproept te doen konden ze niet want dan moest
er toch eerst wat gebeuren met een mens.
Dat thema vaan die uitverkiezing is ook naar mijn idee teveel een eigen leven gaan
leiden zoals ook van den Brink betoogd en er wordt teveel aandacht aan
geschonken.
Wanneer je teksten daarbij zoekt waarop deze uitverkiezingsleer is gefabriceerd
kom je erachter dat dat uitverkiezen toch wel erg vaak te maken heeft met een bepaald
doel in een mensenleven op deze aarde en gaat het niet over de eindbestemming hemel
of hel. (waar ik niet in geloof)
Een in zijn wiek geschoten dominee op Cvandaag noemt bijvoorbeeld Joh 15:16
Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren,
en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw
vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij
u dat geeft.
Helaas citeert hij alleen het eerste stukje. Wanneer je het
in de context leest wordt aan de discipelen benadrukt dat zij door Jezus zijn
uitgekozen - niet andersom - om te gaan
evangeliseren. Niets over een bestemming van hemel of hel.
Zo zijn de meeste teksten die hierover in de Bijbel staan.
Een andere dominee brengt het niet verder dan een reeks ad hominem. (op de
persoon, niet op de bal)
Het Sola Scriptura van de Reformatie zakt steeds dieper het stof in. De plaats van het
Sola Traditio wordt steeds prominenter.
Zeker een gevaarlijke ontwikkeling.
* ik weet niet of de linken naar Cvandaag het doen; zelf heb ik een abonnement.
29-07 om 12.00 uur: van den Brink heeft wel een snaar geraakt: in vier dagen tijd zijn er op het Refoforum 28 pagina's vol geschreven. Pffft.
15-09
de 'discussie' gaat nog even door. Er is een briefwisseling verschenen op Cvandaag tussen ds. Kort en ds van den Brink. Daar word je niet blij van hoewel van den Brink bewonderenswaardig netjes blijft.
Ik weet niet waar de opleiding van dominees uit de Oud Gereformeerde Gemeenten uit bestaat maar debateer technieken maken daar duidelijk geen deel van uit.