Naar aanleiding van een lezing van dr. G.A. van den Brink–
niet te verwarren met prof. dr. Gijsbert van den Brink – en allerlei discussies via
Cvandaag* en het Refoforum wat gedachten hierover.
'Het Evangelie zonder kleine lettertjes'.
Hier is nogal wat reuring ontstaan omdat deze ds. de knuppel in het hoenderhok
gooit en verschillende, niet bij namen genoemde, collegae verwijt niet Bijbels
te spreken. Dat is nogal wat.
Waarom volg ik dit nu weer in plaats van de boerenprotesten en stikstofdiscussies?
Het roept weer van alles op uit mijn jeugd in een (ja, ook boeren)dorp.
Daar had je een
hervormde kerk en een gereformeerde; een christelijke school en een openbare.
Dat was het. In beide kerken zaten veel verschillende typen gelovigen bij
elkaar. Die zeer gereformeerde wereld fascineert me ook nog eens.
Laat ik het verder bij die hervormde kerk houden waar wij met ons grote gezin een
complete bank vulden.
Wanneer ik het zo achteraf beoordeel was de sfeer meer gereformeerde gemeenteachtig . Wat meer richting zwarte kousenkerk voor de lezers die hier niet mee
bekend zijn.
Zo niet bij ons thuis, gelukkig.
In de kerk zaten wel veel mensen in donkere kleding en aan het avondmaal gingen
er ook niet veel totdat…….ds. J. van Sliedregt in 1967 in onze gemeente kwam en alles
anders werd.
Mijn ouders kwamen tot bekering, mijn grootouders van moeders kant en velen anderen
ook. Ik herinner me nog, als tien of elf jarige dat de ds. bij ons thuis
kwam en mijn moeder zeer ontroerd was. (Ik herinner me dat ze ps 85: 3 berijmd citeerde.
Die hebben we later ook op haar rouwkaart gezet.)
Sinds die tijd veranderde de sfeer thuis ook. Niet dat de regels overboord
werden gezet want die bleven gewoon. Maar er werd soepeler mee omgegaan.
Naar de ver gelegen middelbare school mochten we op de fiets gewoon een lange
broek aan, daar werd verder geen praat over gemaakt.
Terug naar de lezing. Van den Brink bedoelt met de kleine lettertjes dat er in
de rechterflank teveel vanuit de ‘uitverkiezing’ wordt gesproken.
Er is ook nog een Youtube lezing, maar dit komt van Cvandaag.
“Te veel dominees schetsen dit beeld van het evangelie:
God opent het boek van het evangelie, maar straks op de oordeelsdag slaat God
met een klap het boek van het evangelie dicht en opent Hij het boek van de
uitverkiezing. Dat noem ik nu een evangelie met kleine lettertjes. Het is te
vergelijken met een dubieus contract: in die kleine lettertjes valt de
beslissing. Je zou er bijna overheen lezen of erger nog: die kleine lettertjes
zijn zo ontzettend klein dat alleen God ze kan lezen.”
Bij de uitverkiezing wordt geleerd dat God al van te voren heeft
bepaald wie naar de hemel en wie naar de hel gaan.
Dat kan mensen verlammen. Waarom geloven wanneer alles al vastligt?
Alsof naar de hemel gaan het enige is wat er toe doet.
Ik herinner me ook gesprekken van mijn ouders met een bevriend echtpaar uit de
Gereformeerde Gemeente. Ze bleven het oneens met elkaar. De GerGem vrienden
konden die ‘uitverkiezing’ niet loslaten, het bleef hun leven bepalen. Terwijl dat iets is van Godzelf waar we geen fluit mee te maken hebben. Gewoon
geloven zoals ook van den Brink oproept te doen konden ze niet want dan moest
er toch eerst wat gebeuren met een mens.
Dat thema vaan die uitverkiezing is ook naar mijn idee teveel een eigen leven gaan
leiden zoals ook van den Brink betoogd en er wordt teveel aandacht aan
geschonken.
Wanneer je teksten daarbij zoekt waarop deze uitverkiezingsleer is gefabriceerd
kom je erachter dat dat uitverkiezen toch wel erg vaak te maken heeft met een bepaald
doel in een mensenleven op deze aarde en gaat het niet over de eindbestemming hemel
of hel. (waar ik niet in geloof)
Een in zijn wiek geschoten dominee op Cvandaag noemt bijvoorbeeld Joh 15:16
Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren,
en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw
vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij
u dat geeft.
Helaas citeert hij alleen het eerste stukje. Wanneer je het
in de context leest wordt aan de discipelen benadrukt dat zij door Jezus zijn
uitgekozen - niet andersom - om te gaan
evangeliseren. Niets over een bestemming van hemel of hel.
Zo zijn de meeste teksten die hierover in de Bijbel staan.
Een andere dominee brengt het niet verder dan een reeks ad hominem. (op de
persoon, niet op de bal)
Het Sola Scriptura van de Reformatie zakt steeds dieper het stof in. De plaats van het
Sola Traditio wordt steeds prominenter.
Zeker een gevaarlijke ontwikkeling.
* ik weet niet of de linken naar Cvandaag het doen; zelf heb ik een abonnement.
29-07 om 12.00 uur: van den Brink heeft wel een snaar geraakt: in vier dagen tijd zijn er op het Refoforum 28 pagina's vol geschreven. Pffft.
15-09
de 'discussie' gaat nog even door. Er is een briefwisseling verschenen op Cvandaag tussen ds. Kort en ds van den Brink. Daar word je niet blij van hoewel van den Brink bewonderenswaardig netjes blijft.
Ik weet niet waar de opleiding van dominees uit de Oud Gereformeerde Gemeenten uit bestaat maar debateer technieken maken daar duidelijk geen deel van uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten