vrijdag 24 december 2021
zaterdag 18 december 2021
Verzoek aan de schilder
Bij het verlies van een dochter.
Verzoek aan de schilder
Mijn arsenaal van klank en taal
bestaat in tijd. Zij niet. Ik vraag
Uw hulp. Als ik haar met mijn warme
hand, zo zwaar van bloed, wil raken
is er niets. U heeft een vlak met veertien
kleuren, een penseel van vossenhaar –
streel haar te voorschijn, groene schaduw
bij haar oor en in haar hals een zweem
van oud ivoor. Maak haar een plaats
in vezels van Uw doek. Roep mij
dan binnen. U staart uit het raam.
Ik blijf op anderhalve meter staan.
Zij kijkt mij aan.
Anna Enquist (1945)
donderdag 16 december 2021
Advent
gaat het verhevendste schuil:
rouw om de val en het vuil.
In het gewoonste, het wonder
der slapende schoot, gaat het licht
onder. De dag viel dicht.
In de nacht als het leven groeit
in het vruchtwater van de dood
roeit de maan als een dienstbare boot.
In het gewoonste, een naam,
water en lichaam en bloed,
scheept zich aan ons tegemoet
God de Vader.
Uit: verzamelde gedichten van Guillaume van de Graft
De foto is gemaakt in Domme; een stadje in de Dordogne
woensdag 15 december 2021
Maria, icoon van genade
Geschreven door Arnold Huijgen afgelopen jaar. Eerder las ik van hem 'Lezen en laten lezen'.
Het is een mooie maand om te lezen over Maria, de moeder van Jezus al pleit Huijgen voor aandacht het hele jaar rond en het vaker zingen van haar lofzang, het Magnificat. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Als het meezit(!) zijn er in mijn denominatie slechts 2 preken per jaar waarin een vrouw een rol speelt; dat is toch wel erg magertjes.
Het boek leest gemakkelijk weg al is de materie niet altijd even gemakkelijk.
Prettig zijn de vele voetnoten en de samenvattende conclusies na elk deel.
Bij het zien van al die voetnoten over boeken die er al zijn geschreven door –
meestal- mannen over deze ene vrouw moet ik toch wel glimlachen.
Hoe zou Maria zelf hier tegenaan kijken? Waarschijnlijk zal haar mond
openvallen van verbazing over al die theorieën en vergelijkingen die er over
haar zijn bedacht en weer door anderen weerlegd.
Ik denk niet dat ze het zou waarderen.
Dat neemt niet weg dat dit een interessant boek is en dit
blogbericht veel te beknopt want er staan weer heel veel streepjes in.
Ooit las ik ‘de zevende koningin’ (uit 1998) van W.J. Ouweneel wat ook over de
Mariacultus gaat; het ontstaan en de ontwikkelingen met alle mogelijke linken.
Hij deed dat iets zakelijker en uitgebreider met zijn al te analytische geest, als
ik me goed herinner. Nee, WJO komt niet voor in de literatuurlijst al zou het
best interessant zijn om de beide boeken eens naast elkaar te leggen.
Wat wil ik onthouden? In ieder geval niet die misogynie van
de kerkvaders uit hoofdstuk zes. Al die lelijke dingen over vrouwen konden ze
natuurlijk niet zeggen over Maria. Zij werd op het schild gehesen als de ideale
vrouw tot aan hemelkoningin toe.
Het boek is verdeeld in drie delen, zoals een goede preek
betaamd, Huijgen zelf rekent het laatste deel niet mee.
Waarom dit boek door een protestante dominee?
1. Maria wordt ondergewaardeerd in protestante kringen
2. Er lijkt een beweging gaande naar geloven en God
3. Een verlangen naar schoonheid
4. Het belang van een voortgaand gesprek tussen de RK kerk en de kerken van de
Reformatie.
5. De genderproblematiek; hebben de beelden van Maria de onderdrukking van
vrouwen aangejaagd of juist gematigd?
6. Het belang van de integratie van de verschillende theologische disciplines.
7. De interesse in Maria zelf. De eerste nieuwtestamentische gelovige en moeder
van Jezus Christus.
Maria is een vrouw die het oude met het nieuwe Testament
verbindt en een voorbeeld is in haar gelovige overgave aan God. Een icoon van wat God kan doen.
Tijdens de concilies van Eféze (431) en Chalcedon (451) werd Maria gebombardeerd
tot Theotokos: zij die God baart. In Eféze landde dat aardig omdat het
herinnerde aan die andere Godin: Artemis. Dat geeft volgens Ouweneel weer een
link met de maangodin.
Maria kreeg daarmee een prominente plaats in de theologie en dat was een
belangrijke factor in de latere Mariadevotie.
Waarom is dat christologisch van belang?
1. De vleeswording van de Logos is geen nieuwe schepping maar een nieuw begin
in de bestaande schepping.
2. God is echt ons bestaan binnen gekomen. Ik voeg er aan toe: In de bij ons
bekende dimensies ruimte en tijd.
3. Jezus is de Zoon van God.
Maria is een ideale vrouw. De vernieuwde Eva. Dat ze ook een
gewoon joods meisje was werd even vergeten.
Behalve haar eigen lofzang is zij zelf ook aan alle kanten bezongen door de
eeuwen heen.
Volgens Johannes Paulus II bestaat haar roeping uit twee dimensies: maagd en
moeder.
Daar kwam natuurlijk weer kritiek op vanuit feministische kant. In mijn ogen
terecht want deze zienswijze dient inderdaad alleen het patriarchaat.
In de middeleeuwen nam de devotie pas een hoge vlucht onder
invloed van de hoofse liefde. Maria was maagd en bleef dat ondanks het feit dat
zij meer kinderen heeft gekregen en is zelf onbevlekt ontvangen dus heeft geen
last van erfzonde.
Later, in 1854 is dat in een dogma vastgelegd, zo kon men haar blijven vereren.
Een ander dogma uit 1950 waar protestanten ook zo hun bedenkingen bij hebben is Maria’s ten hemel opneming. Let op, geen hemelvaart zoals een Rooms Katholiek op een forum mij duidelijk maakte. Zij werd opgenomen in tegenstelling tot Christus die zelf ten hemel voer.
Ze wordt ook niet aanbeden maar vereerd, werd mij meteen duidelijk gemaakt.
Dat zijn de twee belangrijkste punten waarmee het protestantisme zo zijn/haar
problemen mee heeft wat Maria betreft.
Wanneer de kerk ook moeder wordt genoemd mag ze zich ook wel
zo gedragen, zeker richting minderheden. Naar mensen met problemen met hun seksuele
gerichtheid en de genderproblematiek.
Huijgen pleit ook voor meer beelden in de kerk. Nou, dat traject heb ik ook
achter de rug. En het was heel lastig om dat aan de man/vrouw te brengen.
Maar beelden, zo je wilt iconen geven de mogelijkheid om de gedachten te verheffen. Dat er ook misbruik
van kan komen heft het positieve ervan niet op.
Nog iets grappigs wat ik tegenkwam: al bij Tertullianus
waren de oren van Eva en Maria belangrijk. Via Eva’s oren kwamen bedrieglijke
woorden binnen en via die van Maria de levende. Zo ontstond de gedachte dat de
conceptie via het oor plaatsvond. (p 237)
Uit de modules kunstgeschiedenis herinnerde ik me Robert Campins ‘Merode’ altaarstuk.
In het middenstuk de Annunciatie waarbij Jezus door het gesloten (= maagd) raam komt
aanvliegen richting oor van Maria. Ik weet nog dat we het daarover hebben
gehad.
Verder viel het Huijgens ook al op dat vroeger de mensheid van
Jezus problemen opleverde terwijl dat nu zijn godheid zou zijn. Ooit postte ik dat op een forum.
Wat mij ook opviel over mezelf en wellicht anderen is dat ik
zo anders lees. Huijgens heeft het in dit boek over de zwarte madonna van
Rocamadour zoals ze voorkomt in een boek van Michel Houellebeque: ‘Soumission’.
Ik kan me daar niets van herinneren en ook in mijn blogbericht over dat boek is
er niets over te vinden.
Toen ik het er met een vriendin over had kwamen we tot de conclusie dat ieder
mens zich op een ander geestelijk level bevindt op het persoonlijke levenspad
en dat je dan leest en opneemt wat je op dat moment interesseert of waar je mee
uit de voeten kunt. Heel soms ontdek je dat er tegelijkertijd iemand anders is op dat level maar bij
mij komt dat zelden voor.
Wanneer ik recensies lees van boeken die ik zelf ook heb
gelezen komt er ook vaak een heel ander beeld naar voren dan wat ik er zelf van
had. Dan zullen mijn verslagen ook wel heel anders zijn dan van andere lezers.
Het zijn dan ook geen recensies, die zakelijk en kritisch boeken bespreken,
maar mijn verslagen met allerlei gedachten en associaties die de boeken
oproepen.
woensdag 1 december 2021
Volgens een artikel op het CIP krijgt Bart Jan Spruyt een vieze smaak in zijn mond van de excuses van Ds. Visser, die hij maakte toen zijn preek over openbaring 13 viral ging en complotdenkers ermee aan de haal gingen.
Ik krijg een vieze smaak in mijn mond wanneer ik in het RD
lees dat Spruyt oproept tot een nieuwe Bijbelvertaling. Alsof we er nog niet
genoeg hebben.
dinsdag 30 november 2021
Bond
Met twee zoons en een schoondochter ben ik naar de laatste Bond-film geweest. Heerlijk hoor; weer even uit het ‘gewone’ leven in andermans heftige sores duiken wetend dat het allemaal in orde komt.
Wel met oordoppen in want het geluid in een bioscoop staat voor mij veel te
hard en ik hou teveel van muziek om mijn oren te laten bederven.
De wereld moest natuurlijk weer eens beschermd worden tegen een geheimzinnige organisatie
met een boze man, Safin aan het hoofd. En, jawel, een speciaal virus!
James Bond alias Daniel Craig in zijn vijfde en laatste bondfilm en al met
vervroegd pensioen werd deze keer door de CIA ingezet.
Maar zijn opvolger bij MI6, de nieuwe 007 beconcurreert hem.
Verder zijn er naast dezelfde bondgirl als in ‘Spectre’, de
vaste ‘Bonditems’; M. die hem berispt, Moneypenny die hem stiekem helpt en Q
die met een vooruitziende blik de nodige gewelddadige gadgets ontwerpt voor de
juiste situaties en een bijzondere auto voorzien van allerlei technische snufjes.
De locaties van de opnames zijn ook altijd wel het bekijken waard. Zo kom je
nog eens ergens.
De humor zit erin maar niet altijd aan de oppervlakte. Wat dat betreft vond ik Roger Moore altijd humoristischer, zeker wanneer hij een wenkbrauw optrok
Vaak zit ik bij deze films te bedenken wat het nu eigenlijk is wat de film zo
aantrekkelijk maakt.
Een sterke persoonlijkheid met pokerface die alle situaties aan kan en onder
controle krijgt. Iemand die altijd voor ‘het goede’ de strijd aangaat en het
kwaad overwint.
Een persoonlijkheid die iedereen wel in zijn/haar omgeving wil voor een zo
nodige helpende hand en sturing. Het raakt aan onze diepste emoties.
In ieder geval een formule die al decennia werkt.
Ik moet opeens denken aan een artikel in het RD van
22-11 over mannelijke deugdzaamheid, waar ik lees dat een man wijs, beheerst,
kloek, dapper, sterk, moedig, heldhaftig, strijdbaar, wakker en uitgelezen moet
zijn volgens de SGP- jongeren voorzitter Mathijs van der Tang.
Nou, dan heeft hij aan James Bond een geweldig voorbeeld. *gniffel*
Wat opvalt is dat het individualisme in deze films ook heeft toegeslagen. Wat ik me kan herinneren waren in de eerste
films behalve Bond en zijn tegenhanger, ook groepen in verschillende kleuren
die het tegen elkaar opnamen. Ongemerkt is het meer veranderd in een één op één
confrontatie met wat ‘collateral damage’.
We don’t need to go faster, we have all the time in the
world.
Een mooie uitspraak die gevarieerd meerder keren terugkomt.
Wereld/ruimte en tijd horen bij elkaar.
Daarom blijven we, op verzoek van oudste zoon, ook altijd zitten tot de laatste namen die hebben meegewerkt op het witte
doek voorbij zijn gerold.
Een stille hommage aan al die mensen die hun best hebben gedaan. Tot verdriet van de
bioscoop medewerkers die dan ook moeten wachten tot wij allemaal de deur uit
zijn.
Ach, we have all the time in the world indeed.
zondag 28 november 2021
Lijnenspel
Niet alleen de natuur is mooi, soms is de combinatie met
menselijk kunnen ook prachtig.
Foto gemaakt in Nürnberg (oktober 2021)