Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

zaterdag 29 maart 2014

Predikster IV

Op 19 maart 2014, VARA zag ik een programma – the Court - over het in 2002 opgerichte ICC, het International Criminal Court. Het ging o.a. over het ronselen van kindsoldaten in Congo door Thomas Lubanga .
Ik vond het verschrikkelijk, het sneed door mijn ziel. Wat een weerzinwekkend onrecht werd die opgeschoten jongens en meisjes aangedaan. Niemand die hen of de machteloos toekijkende moeders kon troosten en ik kon het ook niet. Misschien is het dan inderdaad maar beter om dood te zijn of nooit geboren.

Heel veel gezwoeg komt voort uit afgunst of jaloezie. Uit de jacht op geld, seks en macht; statusverhoging en aanzien. Dat is met recht ijdelheid en zinloos.
Helemaal niets doen is geen optie maar het is welverstandig om met regelmatig de tijd te nemen om tot jezelf te komen en je gedachten te ordenen.

In deze tijd zie ik veel singles. Het is niet zo dat ze allemaal werken voor hun centjes maar meer omdat ze er plezier in hebben. Wat een luxe om de baan te vinden die tevens een hobby kan zijn.
Het is denk ik wel beter om met z’n tweeën te zijn. Je bent elkaars klankbord en hulp. Met de huidige social media hoeft niemand zich meer eenzaam te voelen al is het veel beter om elkaar in de ogen te kijken. Tegelijkertijd hoort een bepaalde mate van eenzaamheid bij het leven denk ik.
Je kunt beter jong en wijs zijn dan oud en dwaas. Beetje een vals dilemma: wijs zijn is altijd beter dan dwaas zijn.
Je hebt meer voldoening door je omhoog te werken dan met een gouden lepel in de mond geboren te worden. Succesvolle mensen hebben meer volgers dan anderen omdat ze vaak dienen als rolmodel. Maar deze mensen zijn geen echte vrienden. Het stelt niets voor.
Weet wat je doet wanneer je naar de kerk gaat. Je kunt er beter echt gaan luisteren om er een beter mens van te worden dan dat je het doet vanwege de sociale conventies want dan stelt het niets voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten