Maar ach, zoals Calligarich zelf zegt: ‘De wereld mag zoveel veranderen als hij wil, maar onze ziel en hart blijven hetzelfde’.
Wanneer een boek de tijd overleeft is dat een kenmerk van literatuur.
Daarom blijft de Bijbel ook zo boeiend.
Leo Gazzarra ontvlucht Milaan, de stad waar hij is geboren,
om in de eeuwige stad Rome zijn geluk te beproeven. Eigenlijk is hij een
toeschouwer en vind dat wel best. Na een jaar wordt hij ontslagen door het
reclamebureau en begint het lummelen. Via vrienden ontmoet hij Arianna; eentje
met gebruiksaanwijzing. Maar dat is hij zelf ook wel. Dus zij krijgen een gecompliceerde
relatie. Leo is ook nog eens alcoholist die soms een poging doet om af te
kicken. Hij is het type antiheld.
Hij
vindt weer een baan en ‘was het prettig om s ’morgens tegelijk met de
anderen de deur uit te gaan. Het gaf je een gevoel dat je klopte.’
Het einde zag ik niet aankomen en dat is dom. De titel zegt het al.
Maar ik
moet bekennen dat ik in de eerste hoofdstukken heel erg aan de schrijfstijl moest
wennen en dat ik te weinig aan één stuk kon doorlezen zodat ik iedere keer weer
opnieuw moest bedenken: wie is dit, waar is dit en waarom. Toen ik het uit had ben ik dan ook weer opnieuw
begonnen.
Als de sfeer, het decor een boek máákt, dan is dit wel geslaagd, maar dat komt
misschien ook wel omdat we zelf een aantal keren in Rome zijn geweest. Ik ken de
sfeer, de straatjes, de Spaanse trappen en Piazza Navona.
Bovendien schrijft Calligarich heel ingetogen humoristisch. Wanneer je dat
ontdekt ga je vanzelf langzamer lezen en meer genieten.
‘Nog geen twintig minuten te laat kwam ze over het
zonovergoten terras aanlopen. Haar hakken boorden zich in mijn hart.’
Waar Pascal Mercier in ‘Nachttrein naar Lissabon’ de
kerktorens heel verheven laat zijn: ‘Ik wil niet in een wereld zonder
kathedralen leven. Ik heb hun schoonheid en verhevenheid nodig. Ik heb ze nodig
als verzet tegen de platvloersheid van de wereld.’
vind Calligarich dat ‘de
ingeklemde kerken hun spitsen van travertijn omhoogsteken om op de mogelijke hardvochtigheid
van de hemel te wijzen’.
Gewoon een mooi, tragisch boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten