Waarom kwam ik nu weer op dit boek? Ik denk door een
positieve recensie in de krant ofzo.
Een wonderlijk boek. Zeer eigentijds denk ik. Het springt heen en weer in tijd,
in brieven, e-mails en telefoongesprekken en o ja, ook nog een gewone
verhaallijn.
Dat moeten vermoeide mensen als ik dan zomaar allemaal kunnen volgen en
meemaken….nee dus. Ik werd er een beetje onrustig van. Vertel gewoon je verhaal
en sleep mij mee zoals Elisabeth Howard maar liever niet op zo’n ADHD-erige manier.
Aan het einde gaat dat wel wat beter.
De Kolibrie is de bijnaam voor Marco Carrera, een oftalmoloog oftewel: oogspecialist. Zijn moeder noemde hem vroeger kolibrie omdat hij een groeistoornis had, die in zijn pubertijd verholpen werd.
Maar de naam heeft meer betekenissen. Kolibries kunnen heel stil op hun plaats
blijven hangen en het leven op die manier volhouden totdat ze in beweging moeten
komen.
Marco hééft een moeizaam leven met broer en zus. Hun ouders moet hij, nee, wil
hij verzorgen omdat zijn zus overleden is en zijn broer geëmigreerd.
Zijn vrouw is een psychisch wrak, dat resulteert in een scheiding en hun enige dochter Adele verongelukt bij het
bergbeklimmen. Maar zij laat hem een kleindochter na die de vreugde van zijn
leven wordt. Volgens Marco hét antwoord op de grote ‘waarom’ vraag. Dat vind ik zelf ook de mooiste vraag die er
bestaat al bevredigt Veronesi hier niet.
Elk mens is een ‘nieuw begin’ en verandert de wereld een heel klein ietsepietsie.
Dat is volgens mij niet voorbehouden aan één of ander wonderkind wat Miraijin
lijkt te zijn.
Er is nogal wat kommer en kwel. Tussendoor nog een platonische liefde met
Luisa. Toch wordt Veronesi nergens melodramatisch en kan hij soms filosofisch
schrijven over bijvoorbeeld de lijdensweg van de ouders van Marco. Hij
vergelijkt dat met de ‘via crusis’. Een kruisweg, opgedeeld in staties en vaak in
veel meer dan veertien.
Hij schrijft over oogcontact – wel leuk voor een oogarts - met mensen en wat
dat allemaal zou kunnen betekenen en welke gevolgen dat zou kunnen hebben.
Maar op een dag moet
hij toch in beweging komen en besluit hij, na de diagnose pancreaskanker, het leven
voor gezien te houden. Dan is het inmiddels 2030 en is hij een jaar of
zeventig.
Wat vond ik ervan.
Een ‘druk’ boek, met gewone spreekzinnen. Geen literatuur naar mijn smaak. Soms
met dingen om te overdenken maar verder niet echt diepgravend. Een zwak betoog vond ik de euthanasieregeling
in 2030. Die leek meer uit 2010 te komen, zo omzichtig moest het kennelijk worden
uitgevoerd.
En wanneer Ilja Leonard Pfeiffer bij zomergasten het geheim verklapt van een
goede roman: de sfeer, het decor……dan moet ik zeggen dat dit boek geen prettige
sfeer heeft en niet een wereld schept waarin ik zou willen blijven.
Ik denk niet dat ik snel nog een boek van hem zal pakken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten