Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

vrijdag 8 mei 2020

Module Filosofie

Vanwege de coronacrisis en de vrije tijd die dat levert heb ik maar weer eens ingeschreven op een module Filosofie bij het NTI. Om eindeloos sudoku’s op te lossen gaat ook vervelen. En lezen doe ik al veel. Mijn brein heeft behoefte aan nieuwe verbindingen.
Alle lessen zijn digitaal. Dat is wel zo prettig ook al is het even puzzelen; ik vergat namelijk mezelf een cijfer te geven voor een gedane opdracht. Wist ik veel. Voor de eerste opdrachten heb ik nu een nul ook al had ik ze goed.
Het enig nadeel is dat er een examen aan te pas komt en het voordeel is dat er een erkend diploma /certificaat aan de horizon gloort.

Voorlopig is het weer genieten. Bij de boeken die geleverd zijn zit een  boek van H.J. Storig:
'Geschiedenis van de Filosofie'. Ik heb een veertigste druk uit 2018. 
En wat daar zo leuk aan is, is dat het zo prettig leest. Ik kan het iedereen aanbevelen die geen zin heeft in leren maar zich toch graag verdiept in de geschiedenis van de filosofie. Dit boek lees je voor je plezier.
Ooit ben ik begonnen met ‘de wereld van Sophie’ van Jostein Gaarder. Gewoon om een idee te krijgen wanneer en in welke volgorde filosofische hotemetoten leefden en door welk gedachtegoed ze bekend geworden zijn. En wie beïnvloedde en inspireerde nu eigenlijk wie.
Dit boek omvat ook de oosterse filosofie en gaat dieper op de materie in.
Het is ook leuk om te vergelijken met Russell’s boek  waarvan ik een vierde druk uitgave heb uit 1975. 

Voorlopig ben ik weer een halfjaar  onder de pannen. Tegen die tijd zal het normale leven wellicht z’n gang weer hebben hernomen al zou dat natuurlijk wel heel raar zijn en zouden we dat niet moeten willen. 
Maar hoe dan wèl, dat wordt nog een lastige.
We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’
Met dank aan Einstein.



Met de update van Blogger ben ik heel mijn systeem kwijt. Ik kan niet meer linken en ik weet niet hoe ik mijn tekst naast het plaatje kan zetten. 
Dat wordt ook weer puzzelen.
Inmiddels opgelost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten