Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

zaterdag 23 mei 2020

Hegel

Ben ik via het boek van Störig bij Hegel aanbeland en lees ik bij zijn ‘filosofie van de geest’ ongeveer dit:

Er is de subjectieve geest die het bewustzijn omvat; het leven van de individuele mens. 
Vervolgens de objectieve geest; een gedachtensysteem wat te maken heeft met gezin, maatschappij, staat en geschiedenis.
Daarboven verheft zicht de absolute geest. Hierbij is de geest van het anders zijn weer teruggekeerd naar het zelf en deze geest bestaat weer uit drie geledingen (Ja, Hegel zou een goeie dominee zijn, hij verdeelt alles in drieën) : kunst, religie en filosofie.
De religie staat boven de kunst want de kunst toont de harmonie in zintuigelijke vorm; in de religie is zij innerlijk aanwezig.
De filosofie daarentegen transformeert het in de kunst aanschouwde en in de religie verbeelde en gevoelde, tot de zuivere vorm van de gedachte. Dan is de geest geheel tot zichzelf gekomen.

Ik mag die man wel.

Er zal wel weer van alles tegenin gebracht zijn maar zover ben ik nog niet. Voorlopig boeit mij dit wel al wacht ik voor de zekerheid nog even met ‘Hegeliaan’ worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten