Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

zaterdag 18 april 2020

Corona III


Het blijft de gemoederen bezighouden. Logisch wel, want wanneer mensen massaal op een IC belanden is het geen gewone griep zoals velen dat menen te moeten poneren.
Ja, ik weet ook wel dat een flinke griep elk jaar voor meer doden zorgt maar die sterven niet massaal op de IC.
Dit is een vreemd virus waar we geen ervaring mee hebben en daarom grijpt de angst om zich heen en moeten we voorzichtig zijn.
Ik neem dan ook mijn petje af voor de mensen die op dit moment in de frontlinie staan en van alles over zich heen krijgen. Je maag moet wel ijzersterk zijn om dat te kunnen verwerken.
Ik zie Dhr. Kuipers van het EMC per dag bleker worden.

Ons leven staat op zijn kop maar het heeft ook voordelen. Ik word s ’morgens om zeven uur niet wakker van de vliegtuigen die om de vijf minuten van Zestienhoven worden afgeschoten. Oké, niet altijd, het ligt aan de windrichting.
De luchten zijn blauwer, de zon helderder en daardoor ook de kleuren in mijn tuin. Maar misschien verbeeld ik mij dat.
Er is minder criminaliteit, er zijn minder verkeersongelukken en geen ronkende files meer. Laten we eens leren om zelfs nu onze zegeningen te tellen.
Wanneer ik lees in de krant dat de baas van Schiphol verwacht dat we pas in 2023 ons oude niveau weer hebben bereikt dan slaat de schrik mij om het hart.
Gaan we niets leren van deze crisis? Willen we echt weer zo snel mogelijk naar het leven zoals dat was vóór de Coronacrisis? Met al die herrie, de stank en de rommel?
Moeten we dit niet aangrijpen als mogelijkheid om ons leven eens kritische onder de loep te nemen en een stap of wat terug te doen?

In het begin ging het nog wel maar nu de cijfers heel langzaamaan iets anders gaan zeggen begint het te kraken en te piepen in de journalistieke gelederen.
Cijfers van het RIVM zijn – zoals ik het bekijk - zeer onbetrouwbaar. Volgens mij is het aantal doden van de Covid 19 virus, zoals het officieel heet, minstens het dubbele van wat er gezegd wordt. Dat komt door het gebrek aan testen. Het werkelijke getal ligt meer in de richting van de CBS cijfers.

Wanneer ik het zo van een afstandje bekijk zag ik een groep mannen die in de verte een dinosaurus zien en daar met elkaar op af willen. (Ja, ik weet dat de dinosaurussen niet samen met mensen leefden, maar het gaat mij om het beeld)
De speren en bijlen en de blik voorwaarts gericht om dat beest ( lees: IC-bedden-capaciteit vergroten) te elimineren.
Bejaarden, vrouwen en kinderen die onbeschermd achterblijven.... Even vergeten. Pech.
En onder die bejaarden vallen nu de meeste doden.
Ter bevordering van het natuurlijk verloop zullen we maar denken. /sarcasm

Wel opmerkelijk dat we nu nog steeds niet hebben geleerd om meer gezamenlijk te denken en te handelen. Kennelijk zijn vier vrouwen op de tien in het ‘Outbreak Managements Team’ toch te weinig. Of ze hebben te veel ‘de broek aan’, lees: ‘zich aangepast’ en blijven niet dicht genoeg bij zichzelf.
Dus vrouwen die vanuit die oertijd gewend zijn om meer om zich heen te kijken: harder schreeuwen!


Lastig is het wel om over de actualiteit te denken; het kan zo snel veranderen.
Over de geschiedenis lezen en denken is inderdaad gemakkelijker zoals Beatrice de Graaf eens zei in een praatprogramma. De geschiedenis is ‘af’.
Het is zoals het is. Dan kun je zelf verschillende standpunten innemen naar keuze maar de feiten veranderen niet meer.
Nu zijn de feiten nog niet eens helder.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten