Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 22 mei 2013

The King’ s Speech

Een Brits historisch drama uit 2010 over koning George de 6e die kampt met een spraakgebrek. Hij stottert. Omdat zijn oudere broer David ervoor kiest om toch te trouwen met de twee keer gescheiden Amerikaanse Wallis Simpson wat in die tijd not done was en zeker niet als hoofd van de Anglicaanse kerk en hem daardoor uitsloot van de troon draait ‘Bertie’ er voor op om zijn vader George de 5e op te volgen. Deze Bertie is de vader van de huidige koningin Elizabeth van Groot Brittannië.
Een ingetogen film met mooie muziek en mooie beelden. Verder hou ik ook wel van geschiedenis; ik vrat vroeger historische romans. Een gemakkelijke manier om de geschiedenis te leren kennen en te onthouden omdat ik me gemakkelijk verplaatste en op die manier de personages wat leerde kennen.
Regisseur is Tom Hooper; Colin Firth en Geoffry Rush spelen de hoofdrollen als resp. Koning George 6e en Lionel Logue, de Australische spraak leraar.
Deze film werd bedolven onder de prijzen. Of die allemaal verdiend zijn daar valt over te discussiëren, feit is wel dat er uitstekend in wordt geacteerd en dat een verhaal niet schokkend of met special effects behoeft te worden gelardeerd om toch aansprekend, meeslepend te zijn en plezierig om naar te kijken.
Vooral de psychologie achter het stotteren vind ik dan weer boeiend. Het komt in de film wel iets aan de orde maar eigenlijk zou ik daar meer van willen weten.
Zou Colin trouwens een spraakleraar hebben gehad om te leren stotteren?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten