Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

donderdag 3 mei 2012

Horatius

Op mijn computer heb ik door de jaren heen allerlei interessante stukken en uitspraken bewaard en opgeslagen. De laatste jaren vermeld ik netjes de herkomst, maar die heb ik niet van alles. Zo ook deze opmerkelijke woorden van Horatius. Waar ik ze vandaan heb mag de alom bekende heer J. weten. Mocht ik auteursrechten schenden dan hoor ik dat graag……………
Horatius leefde van 65 BC – 8 BC en was een Romeinse dichter.
“Of je het goed vindt of niet, of je het al dan niet wenselijk acht, mensen hebben altijd ideeën gehad over
1. hun afkomst,
2. hun feitelijk bestaan en
3. hun bestemming en ze zullen die ideeën altijd hebben.
Ze vertalen vervolgens die ideeën altijd in een ideologie, scharen zich daarna altijd spontaan achter een gemeenschappelijk ideeëngoed en vormen op grond daarvan een beweging of partij.
Ze worden na verloop van tijd binnen die beweging of partij het altijd weer onder elkaar oneens en stichten nieuwe bewegingen en partijen.
Ze uiten hun overtuiging altijd in symbolen en rituelen die hun een identiteit verschaffen en hen onderscheiden van anderen met een andere overtuiging.
Ze willen hun ideologie altijd uitdragen en anderen ertoe overhalen.
Ze hebben het altijd al gedaan, en zullen het blijven doen. Het zit blijkbaar in hun natuur. Ook al probeer je de natuur met geweld te verdrijven, toch blijft ze altijd aanwezig.”
Aldus Horatius.

Grappig wanneer je je zo kunt herkennen in dingen die zo lang geleden ook al ontdekt zijn. Er is echt niets nieuws onder de zon! Alles is al eens bedacht. Je ziet deze bewegingen vooral in de politiek en in kerkverbanden. Bij de laatste gaat alles wat ingewikkelder en moeizamer en zogenaamd met meer gewetensbezwaren maar toch op dezelfde manier en met dezelfde vaart.
Wie lacht niet die den mensch beziet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten