Een roman, geschreven door Jonathan Franzen (1959) in 2021. Ik las een digitale uitgave.
Het eerste deel van een trilogie. Trilogieën moet je eigenlijk in één keer lezen maar met de volgende delen is hij nog bezig. Het verklaart wel het onbevredigende einde.
Hoofdrolspelers: de familie Hildebrandt, bestaande uit pa Russ, ma Marion en
vier kinderen: Clem, Becky, Perry en Judson.
Een gezin van een hulppredikant in de jaren zeventig. Ergens in Amerika in een
plaatsje met de mooie naam ‘New Prospect’.
De tijd van drugs, een vrijere seksuele moraal en popmuziek.
Crossroads is de naam van een evangelische jongerengroep die Russ heeft opgezet
maar het verwijst ook naar de ‘kruispunten’ in de levens van deze zes mensen.
Eigenlijk vijf want van Judson lees ik niet veel.
Volgens mij verwijst het ook naar een lied van Robert Johnson: ‘Crossroad blues’:
Wanneer je helemaal niet thuis bent in de wereld van
evangelische gelovigen dan kan ik me voorstellen dat je het boek niet
interessant vindt maar ik vond het wel mooi, soms op het hilarische af.
Wanneer Russ het zo regelt dat hij met een aantrekkelijke weduwe op pad gaat voor een goed doel en
speciaal z’n leren jasje aantrekt omdat hij er dan stoerder uitziet, moet ik
wel lachen en helemaal als hij dan nog om de zegen van God durft te bidden voor
zijn overspelige verlangens.
Zo zijn veel Amerikaanse (?) gelovigen. Zo oppervlakkig; God voor hun karretje
spannen. Ik doe mijn eigen zin en wilt U dat alstublieft zegenen.
Bij een ander kun je dat zo gemakkelijk doorprikken.
Dat is de kracht van dit boek: veel is zo herkenbaar.
Hoe ga je om met afwijzing, hoe met populariteit, hoe met een belast verleden,
hoe met het vinden van je eigen weg in
het leven, hoe met je eigen slimmigheid zoals Perry.
‘Veranderde zijn ziel soms bij ieder nieuw inzicht? Een
ziel hoorde toch onveranderlijk te zijn? Misschien had hij de fout gemaakt om ‘ziel’
met ‘kennis’ te verwarren. Misschien was de ziel een instrument met maar één
toepassing: je de gewaarwording te bezorgen dat jij jij bent.’
Afwisselend wordt er geschreven vanuit de perspectieven
van de verschillende hoofdrolspelers. Alleen van de jongste, Judson, miste ik
dat. Wellicht voor de volgende boeken.
Wanneer je niet thuis bent in de Bijbels materie zul je veel dingen missen.
Bijvoorbeeld: wanneer Marion een gebed uitspreekt en haar ogen weer opent ziet
ze twee mussen door het afval scharrelen. Het wordt verder niet uitgelegd maar
bij mij borrelt dan meteen Mattheus 10 naar boven:
‘Worden niet twee mussen voor een penning verkocht? Niet één zal er op de
aarde vallen buiten uw Vader om. [..] Wees niet bevreesd, u gaat veel mussen te
boven.’
Nog een indringende zinssnede wanneer Russ luistert naar de
stem van Robert Johnson, een muzikant die de blues op de kaart heeft gezet:
‘Hij had zich nog nooit zo aangegrepen gevoeld door de indringendheid van de
blues, de pijnlijke overtuigingskracht van Johnsons stem, maar ook nooit zo
buitengesloten. Die stem kwam vanaf een plaats waartoe hij nooit toegang zou
krijgen. Hij was een leugenachtige dilettant die erop parasiteerde, een poseur.
Het kwam hem voor dat alle blanken leugenaars waren, een ras van parasiterende
schijnmensen, en hij nog wel het meest. Dat hij Frances zijn platen had
geleend, met de bedoeling een zweem van authenticiteit te verkrijgen en een
goed figuur te slaan, was het toppunt van bedrog.’
Ja, zijn volgende boeken ga ik ook lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten