Ondertitel: ‘een nieuwe geschiedenis van de mens’
Bregman is historicus en journalist bij 'de Correspondent' die ook zijn andere boeken heeft uitgegeven.
Daar zijn ook stukken uit dit boek te lezen.
Hij is welbespraakt, zo heb ik bij Matthijs van Nieuwkerk gezien en zijn boek leest als een trein.
In mijn omgeving heb ik mensen horen zeggen dat ze dit boek
niet hoeven te lezen want de titel klopt al niet. De meeste mensen deugen
helemaal niet zo wordt ons geleerd vanuit de Bijbel. Niemand is goed, zelfs
niet een. Dussss…
Nu vind ik Bregman ook wel een aarts optimist. Maar dat is op zichzelf niet
verkeerd. Misschien zet hij denkprocessen in beweging om eens
anders tegen de mensheid aan te kijken.
De meeste mensen deugen namelijk wel.
En oppervlakkig gezien heeft hij gelijk. Het is dan ook een horizontaal boek en
daar moet je geen theoretisch, theologische dogma’s op los laten.
Dat in ieder mens het kwaad als mogelijkheid zit mag een ieder persoonlijk ontdekken.
Aan de hand van de filosofen Hobbes: ‘de mens is slecht omdat hij gedreven wordt
door angst en een begeerte heeft naar macht’ en Rousseau: ‘de mens wordt goed
geboren maar wordt slecht gemaakt ’ verkent hij allerlei onderzoeken die zijn
gedaan in de afgelopen honderd jaar.
Alleen raakte ik halverwege het boek Hobbes en Rousseau een beetje kwijt.
Aan veel wetenschappelijk onderzoek uit het verleden zit een geurtje. Ik vind
het wel leuk dat hij verschillende onderzoeken onderuit schoffelt.
Zoals het onderzoek van Philip Zimbardo wat bekend staat als het Stanford Prison experiment
Maar dit was al vanaf het begin omstreden. Zimbardo deugde kennelijk toch niet
echt.
Of zijn tegenvoorbeeld van het bekende boek van menig Engelse boekenlijst:
‘Lord of the Flies’ wat op de fantasie berust van William Golding.
Hij zet daar tegenover
het waar gebeurde verhaal van zes jongens van de St. Andrews kostschool in
Nuku’alofa, Tonga. Toen zij strandden op
een onbewoond eiland brak de pleuris helemaal niet uit maar ontstond een
gemeenschap met orde en regels.
En passant wordt erbij vermeld dat de jongens van een strenge christelijke
school waren.
Ja, het is waar dat veel mensen tot kwaad in staat zijn
wanneer je de omstandigheden manipuleert. Hij geeft als domineeszoon het
voorbeeld van Eva in het paradijs. Ze werd uitgelokt. Het blijft de vraag of ze
van de vrucht zou hebben gegeten uit eigen beweging.
Zit wat in natuurlijk.
Het gekke is dan wel, vind ik, dat in
Eva nog geen kwaad aanwezig was. Moet ik nog eens wat langer over nadenken.
Het kwaad arriveerde (voor de mens) pas mét het overtreden van het Goddelijke
verzoek/verbod. Dus dit verhaal kun je niet als voorbeeld gebruiken, maar ik
begrijp wel wat hij wil zeggen.
Zijn voorbeeld van het Robbers Cave experiment, waar de deelnemers werden
gemanipuleerd is duidelijker. Dat werd
ontkracht door Gina Perry.
Mensen worden vaak door anderen aangezet tot…..En die anderen doen dat niet
altijd uit kwaadwilligheid. Vaak denkt men niet goed na. Mensen pleasen graag
(de Homo Puppy) en wanneer je je verhaal maar goed inpakt dan lukt het wel om
de ander te laten doen wat je wilt ook al pakt dat niet altijd goed uit.
Dat zou ook een verklaring zijn voor de holocaust. Het Stanley Milgram experiment zou mede moeten verklaren dat mensen behulpzaam
willen zijn. Zeker wanneer er een groter,
hoogstaander doel kan worden gediend. Als het kwaad maar netjes vermomd wordt doen we mee.
Bijna
allemaal.
Maar dat onderzoek is
inmiddels ook omstreden.
De daders van de holocaust dachten echt dat ze een groter doel dienden.
Dat is die banaliteit van het kwaad, zoals Hannah Arendt het zo treffend
noemde. Al vind ik dat je niet alles hiermee kunt verklaren. Er zaten teveel duivels tussen.
Mooie voorbeelden hoe het in de ‘rat-race’ anders kan geeft
hij met ‘'Buurtzorg'’, een organisatie in Oost Nederland die met succes, heel
anders werkt dan de reguliere thuiszorgorganisaties met hun hiërarchieën, bureaucratieën
en gigantische overheadkosten.
In het Westen is er ook één die het al sinds twintig jaar anders durft aan te pakken:
‘Duozorg’. Die heeft de Wiki pagina nog niet gehaald. (‘grinnik’ ondergetekende was medeoprichter)
Ook noemt Bregman een vernieuwende manier van educatie. Het Agoraonderwijs.
Misschien moeten we daar langzamerhand naar toe. Want nu zijn ouders
inderdaad alleen maar geïnteresseerd in cijfers en een zo hoog mogelijke
opleiding voor hun kroost, alsof ze – heel onvolwassen - hun bevestiging uit hun kinderen moeten halen.
Kinderen zouden weer buiten en met elkaar moeten spelen om hun fantasie, creativiteit en
sociale vaardigheden te ontwikkelen. Daar ben ik het wel met hem eens.
Hume komt langs met zijn idee dat we net moeten doen alsof
mensen van nature egoïstisch zijn. Dat noemt Bregman dan een Nocebo. Het
tegenovergestelde van een placebo, een neppil die toch effect heeft. In dit
geval een negatief effect.
Calvijn was dan toch hoogstaander zoals ik al eens eerder postte:
‘Er is echt maar één weg om te komen tot wat volledig indruist tegen de
menselijke natuur, laat staan dat het gemakkelijk voor ons is: liefhebben wie
ons haten, kwaad met goed vergelden, beledigingen betalen met zegeningen.
Mattheüs 5:44
Je komt hiertoe, zeg ik, als je bedenkt dat je geen rekening moet houden met de
slechtheid van de mensen, maar Gods beeld in hen moet zien. Dat beeld bedekt
hun zonden en wist die uit. Door zijn schoonheid en waardigheid verleidt dat
beeld ons om hen lief te hebben en te omhelzen.’
Calvijn: institutie 3.7.6. in een vertaling van Gerrit Veldman.
In het kielzog hiervan hebben, denk ik,
Martin Buber en Emauel Levinas hun filosofieën ontwikkeld.
Opmerkelijk is dat toch eigenlijk wel.
De Christenheid heeft het dan dus altijd
goed gezien. Niet dat men daarnaar leefde, maar toch.
Wat Paulus in Rom 3 uitspelt wordt door Jezus
impliciet erkend maar Hij geeft er meteen praktische tips bij in Matt 5.
Ook mijn ervaring is dat negativiteit – de mens is niet in
staat tot enig goed maar geneigd tot alle kwaad - diepere kraters in de menselijke psyché slaat dan
positieve dingen en we gaan ons daarnaar verhouden.
Bregman denkt, misschien wel meer dan hem lief is, als een praktisch christen voor zijn pleidooi om het kwade te overwinnen door het goede. Die andere wang hè. Zit best wat in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten