Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

donderdag 1 augustus 2019

Geen God (?)


Een gedicht van de Duitser Heinz Kahlau (1931 - 2012)
Alleen...... ik geloof wel in God. Daarom hier alleen de strofen die mij, als wereldburger, aanspreken.

Geen God

I
Ik leef vandaag. Mijn dood valt te verwachten.
Daarna zal ik zo snel als gras vergaan.
Van mij blijft slechts wat anderen gebruiken
tot nut en tot vermaak voor hun bestaan.

Gedachten, verzen, een paar kleine spullen
die ik gemaakt heb, blijven overeind.
Een tijdlang zullen ze nog iemand dienen
tot dat, wat niemand nodig heeft, verdwijnt.


III
Ik ben gebonden aan de aard van mensen,
aan alle krachten voor en tegen mij.
Mijn wereld kent het goede en het kwade,
om ons verandert alles, weten wij.

Niets blijft gelijk. Wie zich durft vast te zetten,
die zet zich vast op vluchtige termijn.
In deze wereld, altijd in beweging,
kan ik niet anders dan beweging zijn.


VII
Zolang ik leef, kan werken en beminnen,
zolang mijn geest, mijn bloed zich nog beweegt,
zal ik het wezen van mijn tijd behelzen,
want mij beweegt wat ook mijn tijd beweegt.

Ik denk nog na en ben nog onderwijsbaar.
Ik zoek vol twijfel voort tot ik de reden ken
die ons tot mens maakt, wie zou mij beletten
de wereld lief te hebben tot ik niet meer ben.




02-08-19

Tijdens de rouwdienst van mijn laatste oom - nu zijn er nog zes tantes van mijn voorgeslacht - realiseerde ik me dat ik mijzelf moest corrigeren.
De regels: 'Wie zich durft vast te zetten, die zet zich vast op vluchtige termijn' geldt voor een gelovige niet.
Wanneer iemand zich vastzet op het fundament, de rots Christus, dan is dat niet 'vluchtig' maar heeft juist vastheid.
Niet alleen in deze wereld maar ook voor de eeuwigheid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten