Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 14 maart 2018

Stephen Hawking


En dan is daar het bericht dat Stephen Hawking vandaag is overleden op 76-jarige leeftijd.
Eén van de grootste wetenschappers van deze tijd.
Ik las een boek van hem en zag films.
Die man intrigeerde vele mensen. Waarschijnlijk omdat hij ook gehandicapt was (een vorm van ALS) en zich daardoor bepaald niet uit het veld liet slaan. Hij kon het niet laten om na te denken en te zoeken naar antwoorden op vragen die hij belangrijk vond.
Een paar ‘famous quotes’:

"Mijn doel is simpel. Ik wil het universum helemaal begrijpen, waarom het is zoals het is en waarom het bestaat.”
“Ik ben gewoon een kind dat nooit ouder wordt. Ik blijf nog steeds vragen over het ‘hoe’ en ‘waarom’. Af en toe vind ik een antwoord.”

"Hoe moeilijk het leven ook mag lijken, er is altijd wel iets dat je kunt doen en wat je kunt bereiken. Het doet ertoe dat je niet gewoon opgeeft.”

“God zou kunnen bestaan, maar de wetenschap kan het heelal verklaren zonder een schepper nodig te hebben.”

“Ik ben niet religieus in de normale zin. Ik geloof dat het universum beheerst wordt door de wetten van de wetenschap. Die wetten werden misschien bepaald door God, maar God grijpt niet in om deze wetten te breken.”

Zijn nalatenschap kan ik niet op waarde schatten; daarvoor weet ik te weinig van zijn vakgebieden.
Maar dat hij een genie was is ook mij wel duidelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten