Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 12 april 2017

Kruis?


Tijdens ons reisje naar Rome stuitte ik in het Vaticaans museum, bij de contemporaine kunst afdeling op een onmiskenbare Dalí.
Van de paus mochten we ongebreideld fotograferen. Alleen lastig met zoveel mensen om je heen.
Thuisgekomen heb ik hem proberen op te zoeken via Google maar dat viel niet mee. Uiteindelijk heb ik één afbeelding gevonden. Juist. Uit het Vaticaans museum. Kennelijk een niet erg bekend werk.
Maar ik vind het echt heel mooi.
Je ziet meteen aan de houding dat het Jezus is aan het kruis. Alleen....er is geen kruis.
Maar daarom vind ik het juist zo mooi. Het gaat niet om het kruis maar om Hem.

Ik weet niets over de geestelijke gesteldheid van Dali behalve dat hij vlagen van fascinatie had voor religie en ik weet ook dat er schilderijen van hem zijn met het driedimensionale kruis maar misschien zegt dit schilderij wel genoeg.


13-04

Gisteravond tijdens de passieavond in onze kerk zongen we een lied van Joh. de Heer: ‘Op die heuvel daarginds, stond een ruw houten kruis.... enz.
Met dit schilderij in mijn achterhoofd vond ik het opeens een heel rare tekst.
Ik begrijp het wel; het kruis is het symbool van lijden en verzoening maar we kunnen toch niet in de symbolen blijven hangen? Wat is er nu belangrijker?
Misschien heeft die vreemde, controversiële kunstschilder het wel beter begrepen dan mijnheer de Heer.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten