Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 13 juli 2016

Beeldenstorm


Na de onverkwikkelijke discussies over Zwarte Piet is het helaas niet gestopt met klachten van de gevoelige medelander.
Negerzoenen, jodenkoeken moesten er ook aan geloven. Behalve blanke vla geloof ik.
Nu is men bezig met een hetze tegen de Efteling. Want in het poppentheater is het allemaal racisme wat de klok slaat en Holle bolle Gijs schoffeert de obesitasmedemens.
(hoeveel broodjeszaken met die naam zullen nu moeten gaan sluiten?)
Het zijn in mijn ogen echter stereotyperingen. Dat is heel wat anders.
Racisme is wanneer je je als mensenras superieur voelt ten opzichte van de ander. Hitler was een racist om er meteen maar een ‘Godwinnetje’ tegenaan te gooien.

Wat is een verstandige houding? Want heel columnend Nederland houdt zich er mee bezig.
Het toppunt van hilariteit vond ik wel de column van Ephimenco in Trouw van afgelopen zaterdag die alles wat zwart is wil afschaffen tot aan zwarte humor toe.

Zelfs in een gezangenbundel heeft men het woord ‘neger’ gevonden. Verwijderen, afschaffen, niet meer laten zingen zijn ‘oplossingen’ die worden aangedragen.
De erkenning dat racisme in de mens zit is al een hele stap.
Zie de film ‘a Time to Kill’.
Ik kan niet bepalen wanneer en waardoor mijn medemens gekwetst wordt. Dus ik moet hem/haar geloven op welke kleur ogen dan ook.
Dan afwegen wat belangrijker is. Mijn genoegen of hun leed. Als christen weet ik het juiste antwoord wel.
Het is echter de mens eigen om grenzen te verkennen en zo mogelijk op te rekken of te passeren. Gewoon voor de lol en nieuwsgierigheid of het al dan niet werkt. Daar moeten we in deze discussies ook alert op zijn. In gesprek blijven is het enige middel.
De ‘beeldenstorm’ die nu aan de gang is slaat door en zal zich tegen deze ‘antiracisten’ keren en dat is heel jammer voor de echte lijders onder racisme.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten