Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

woensdag 29 april 2015

Nepal


Verschrikkelijke beelden van de aardbeving in het Himalayagebied en uit Kathmandu. Vorig jaar om deze tijd waren wij o.a. in Pokhara en Kathmandu en genoten van al het moois.
En nu zoveel doden, de verwachtingen zijn dat het aantal zal oplopen tot tienduizend. Tijdens het tandenpoetsen stond ik mij te bedenken: stel je voor dat alles om mij heen nu begint te bewegen en kraken; ik zou geen kant op kunnen en bedolven raken onder puin. Zo verging het velen in Kathmandu.

Tijdens een trekking – een trendy naam voor een lange wandeling - in de omgeving van Pokhara zag ik dat veel huisjes niet zoveel voorstellen. Dat hele dorpen weggevaagd zijn, daar kan ik mij een heel klein beetje iets van voorstellen en ook dat de mensen die het daar hebben overleefd nu in de kou zitten.





Om de Swayambunath Stupa heen is er van alles verwoest als ik zo de beelden bekijk.
Gedeeltes van het Durbar Square zijn verwoest. De Vatsala Durga tempel ligt in puin.
Wanneer ik die achterlijke gekken van IS de cultuurschatten kapot zie slaan, spring ik haast uit mijn vel van woede en machteloosheid over zoveel stompzinnigheid. (Dat deden de Rooms Katholieken bij ons natuurlijk in 1566.) Maar van zo’n natuurramp word ik alleen maar heel verdrietig.
Behalve datgene wat nu in puin ligt: hoeveel zal er nog afgebroken moeten worden omdat het niet meer veilig is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten