Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

maandag 19 mei 2014

Predikster VI

Want wat ook akelig is: dat, wanneer je heel veel hebt gekregen en verzameld in het leven, God de mogelijkheid om er van te genieten in het brein blokkeert en die mogelijkheid wel aan een ander geeft. Zelfs wanneer je al alles hebt wat je hart begeert, en je blijft maar rijkdom vergaren en je bent niet in staat om ervan te genieten; een ongeboren kind heeft het beter dan jij.
Een ongeboren kind weet nergens van en heeft rust, meer dan iemand die alleen maar zwoegt.

Wat heeft een arm, derde wereldland mens eraan om te weten wat we in het Westen allemaal hebben bereikt in het leven? Je wakkert zijn hebzucht aan.* Zij en jij hebben er meer aan wanneer je weet te genieten en blij te zijn met wat je wél hebt ook al ben je arm, dan altijd maar meer te willen. Want uiteindelijk is het verloren moeite en heb je er niets aan.
Maar ik besef dat ik dit zeg vanuit een riante positie.

Wie of wat wij zijn is al lang geleden vastgesteld. De wereld is gedetermineerd, zo geloof ik. Je bent een mens en je kunt het niet opnemen tegen God de Schepper. Je kunt als ‘mensenmier’ wel eens proberen om flink uit te halen tegen de ‘Goddelijke Olifantspoot’ wanneer er dingen zijn die je niet aanstaan, maar het heeft geen effect. Ik weet dat het beter is erop te vertrouwen dat Hij weet wat goed voor je is maar dat zou ik niet zomaar kunnen zeggen tegen iemand die werkelijk in de penarie zit.
Iedereen moet daar zelf mee in het reine komen.
Wat er na ons korte leven gebeurt weten we niet definitief zeker, we hopen en geloven. We zijn maar een stofje op de miljoenen jaren durende tijdsbalk.


* 29-05
Wat heb ik eraan wanneer ik in Elseviers Magazine lees dat een bestuursvoorzitter van het kadaster 202.000 euro per jaar verdient? (nr 22)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten