'De dood, praat erover'.....volgens Sire.
Dan doen we dat.
Afgelopen week heb ik weer eens een Bijbelavond bezocht. Het
ging over ‘de eindtijd’. Zeker een actueel
thema zoals dat altijd actueel is want ik geloof dat we sinds de uitstorting
van de Heilige Geest in ‘de tijd van het einde’ leven.
Boeiend om te ontdekken dat zulke gedachten extra gaan leven bij de goegemeente
wanneer de geschiedenis West Europa weet te raken. De oorlog in Jemen maakt beduidend minder indruk.
Ik heb tenminste nog steeds geen vlaggen gezien van dat land.
Hier heb ik al het een en ander over de tijd van het einde geschreven en daar sta ik nog steeds
achter.
Het onderwerp wat nu wat langer bleef haken in mijn geest is
die ‘eerste en tweede dood’.
Al heel lang neem ik mij voor om alle woorden die de Bijbel voor ‘dood’ gebruikt
te schematiseren en kijken of er dan iets te concluderen valt.
Want wat bedoelde Jezus toen Hij zei: ‘laat de doden hun doden begraven’ naar
aanleiding van een man die Jezus wel wilde volgen maar pas nadat hij zijn vader
had begraven?
Dan zijn er toch twee soorten ‘dood’. De echte biologische en de levenden die wellicht
geestelijk dood zijn?
Ik heb nu ontdekt dat voor beide woorden het Griekse woord ‘nekros’
wordt gebruikt. Dus dan begrijp ik die woorden van die tekst weer eens helemaal
….niet.
In de Bijbel worden voor zover ik nu weet, drie woorden gebruikt voor
dood.
Nekros: het dode lichaam. En volgens de BLB kan het ook figuurlijk worden gebruikt en dan is bovenstaande tekst wel zo uit te leggen. Augustinus doet dat ook in zijn Civitate Dei/ xx
(Apo)thnesko: dat is sterven. De gestorvenen.
Thanatos: de dood als staat van zijn en geestelijk dood maar dan krijg ik het
idee dat het uit de context moet blijken wat er wordt bedoeld.
(In het Griekse denken is Thanatos de personificatie van de dood)
Bijvoorbeeld:
In Matt 4:16 wordt het woord thanatos gebruikt voor geestelijk dood:
Het volk dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en voor hen die
zaten in het land en de schaduw van de dood (thanatos), is een licht opgegaan.
In Matt 20:18 wordt hetzelfde woord gebruikt voor een ’gewone
dood’:
Zie, wij gaan naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal aan de overpriesters en
schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood (thanatos) veroordelen;
In Rom. 6:9 worden de drie vormen allemaal gebruikt.
Wij weten toch dat Christus, nu Hij is opgewekt uit de doden (nekros), niet
meer sterft (apothnesko). De dood (thanatos) heerst niet meer over Hem.
Wat is het wereldwijdeweb toch leuk: vind ik een site die
alles al op een rijtje heeft gezet met behulp van Strong’s numbers.
Nu die eerste en tweede dood.
Ondanks het feit dat een eerste dood niet wordt genoemd, wordt
voor die eerste dood de staat van zijn van de gevallen mens bedoeld zo lees ik
in Rom 8:11, Ef. 2: 4-6 en Kol 3:1.
Na de zondenval zijn wij stervende gestorven. (Gen 2:17)
Die eerste opstanding is dus wat wij ‘bekering’ noemen. Een geestelijke
opstanding, opnieuw geboren worden zoals Jezus Nicodemus voor houdt. (Joh 3)
Dan ontvang je eeuwig leven door de Heilige Geest (Joh 5: 24) en heeft ‘de
tweede dood’ (thanatos) geen macht meer over je. (Openb. 20:6)
Je wordt overgezet in Zijn Koninkrijk en heerst met Hem voor een bepaalde tijd.
De duizend jaren die genoemd worden in Openbaring 20: 6,7. Nee, ik lees dat niet letterlijk.
Want nogmaals: daarin wordt niet gesproken over vrede maar over een periode van
heersen en regeren. En in de taal en houding van Jezus betekent dat een dienend
leven leiden totdat het definitieve einde komt. Voor jezelf of in het algemeen.
En wanneer dat is? Geen idee.
Voor wat het waard is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten