Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

dinsdag 11 augustus 2015

Gravity


Wat films betreft blijf ik nog even in de ruimte......best mooi daar. Weer een film met prachtige ruimtelijke beelden. Je zou er agorafobie van krijgen.
Dit is een Amerikaanse sience fiction film uit 2013. Hoofdrollen voor Sandra Bullock ( Ryan Stone) en Georg Clooney (Matt Kowalsky). De regie was van Alfonso Cuarón.
Buiten nogal wat andere prijzen won deze film zeven Oscars.



De onervaren Ryan en ervaren Matt hebben een klus te klaren in de ruimte maar die loopt uit op een drama. Ik wil natuurlijk niet teveel vertellen.
Door rondvliegend ruimtepuin raken ze los van hun ruimtestation. Tsja....wat te doen wanneer je daar zo rondzweeft en je het peil van je zuurstof steeds verder ziet dalen.
De kracht van de film vond ik wel de logische traagheid. In de ruimte zit je zonder zwaartekracht en dat maakt dat alles in slow motion gaat. Op zulke momenten zat ik op het puntje van mijn stoel en had ik de film het liefst versneld willen afdraaien. Dan ben ik weer blij dat we hier mèt zwaartekracht leven. Het zou toch verdraaid lastig worden zonder.
Ook de minimale hoeveelheid O2 in de tank van dr. Ryan zorgde ervoor dat ik regelmatig mijn adem zat in te houden en zelf bijna stikte. *grinnik*
Dat heb ik ook vaak met ‘onder-zee-films’.
Op een gegeven moment werd dat voor mij wel een beetje ongeloofwaardig. Naar mijn logica was de O2 in haar tank eerder op dan in de werkelijkheid van de film.

Het is handig om de onervarenheid van Ryan in het oog te houden, ik kreeg het tenminste op mijn zenuwen van haar geklungel.
Mooi waren de tranen van haar gezicht die niet vallen maar zweven en ontroerend het moment dat ze een foetushouding lijkt aan te nemen. Back to Basic.
Tegelijkertijd zat ik te bedenken of het psychologisch mogelijk was geweest om de rollen om te draaien. Matt, de onzekere en Ryan, de opofferende en degene die alles kalmpjes onder controle lijkt te hebben.
Het zou waarschijnlijk meer van de spelers hebben gevergd om het geloofwaardig te laten lijken omdat we allemaal toch vast zitten in rolpatronen maar ja, de producent, de regisseur, de scenarioschrijver......allemaal mannen.

Ik heb nog zitten googelen op betekenissen van namen maar wat deze film betreft is ‘what you see is what you get’ en daardoor blijft Interstellar bij mij meer favoriet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten