Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

dinsdag 29 juli 2014

Lachen


Een bericht op nu.nl dat mij in schaterlachen deed uitbarsten:

Turkse vicepremier wil niet dat vrouwen publiekelijk lachen

"Vrouwen zouden niet moeten lachen in het openbaar." Dat zei de Turkse vicepremier Bülent Arınç maandag tijdens een toespraak over moreel verval in Turkije.
Tijdens de toespraak benadrukte Arinç het belang van goede zeden van mannen en vrouwen. Volgens hem moeten vrouwen beseffen dat lachen in het openbaar volgens de islam onrein is. [ ]
"Waar zijn onze meisjes, die blozen, hun hoofd buigen en hun ogen afwenden als we ze recht aankijken, daarmee uitgroeiend tot het symbool van kuisheid", vraagt Arinç zich hardop af.
Arinç: "Kuisheid is zó belangrijk. Het is niet alleen een term. Het is een ornament voor zowel vrouwen als mannen. Zij moet kuis zijn. Hij ook. Hij moet geen womanizer zijn en trouw zijn aan zijn vrouw. Hij moet zijn kinderen liefhebben. De vrouw moet weten wat 'haram' is, en wat niet. Ze zal niet lachen in het openbaar. Ze zal niet uitnodigend zijn in haar houding en haar kuisheid beschermen."

Volgens mij staat het niet in de Koran. Volgens mijn Koran concordantie komt ‘lachen’ maar één keer voor en dan in een ander verband. (Sura 80: 39)

Mogelijk worden dit soort dingen in de Ahadith (= meerv; Hadith is enkelv.) genoemd. Dat zijn vastgelegde verklaringen en toevoegingen bij de Koran. Een beetje zoals de Talmoed bij de Joden. De Sunnah is meer de traditie die overgeleverd wordt van ouders op kinderen. De groep die deze tradities hoog in het vaandel hebben zijn de soennieten.

Ik hoop niet dat ik aan dit bericht moet denken wanneer ik in hartje Rotterdam loop; ik zou spontaan weer in de lach schieten. Alsof kuisheid zit in neergeslagen ogen......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten