Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

maandag 9 september 2013

Peace

Vorige week las ik het al op verschillende sites; nu las ik het in het ND: een reformatorische scholengemeenschap in Kampen heeft drieduizend zelfgecreëerde schoolagenda’s vernietigd omdat er ergens een foto stond met een jongetje dat een T-shirt droeg met het peace teken.
Verontrustte ouders informeerden de schoolleiding over dit ‘occulte’ teken, want tijdens keizer Nero stond dit teken voor vervolging en marteling van christenen.
Inmiddels zijn de agenda´s vernietigt.

Ik heb er wel moeite mee: hoever moet je gaan? Wanneer ik een mooie mestkever aan een ketting om mijn hals draag kan mij de betekenis die de Egyptenaren er vroeger aan gaven toch niet schelen?
Wanneer ik mijn saffiertjes draag geloof ik echt niet dat het mijn vermoeidheid verdrijft en mijn zenuwen versterkt.

Welke betekenis geef je er zélf aan is volgens mij de cruciale vraag.
Wanneer het peace teken je herinnert aan Nero die christenen vervolgt zou je kunnen overwegen om het niet te gebruiken maar wanneer het je herinnert als vredesteken van de ‘ban de bom’ tijd: wat is daar mis mee?
Bommen zijn niet fijn.
Wanneer een kerstboom mij herinnert aan domme heidenen die een boom vereren ( Jer 10 ) en ook nog eens een vreselijke sta-in-de-weg is: waarom zou ik zo’n ding dan in huis halen? Begrijp mij goed, het kan geen kwaad en ik zal er niemand om veroordelen want het is een dood ding. Het wordt pas twijfelachtig wanneer je er betekenissen aan wenst te geven en leg je eigen gevoel en regels niet aan iemand anders op!

Ik begrijp het allemaal wel. Ik heb ook een tijd gehad, zeker na het lezen van ‘het domein van de slang’ van W.J. Ouweneel, dat ik ook achter elke boom een demon zag staan die me wel eens zou kunnen ‘besmetten’.
(Er bestaat ook een boeiende, aangrijpende film hierover met Denzel Washington. Even opzoeken..........gevonden: Fallen uit 1998)
De fout was dat ik meer waarde ging hechten aan al die ‘occulte’ zaken dan aan mijn relatie met God. Nu ben ik er veel meer van overtuigd dat ik bij Hem in veilige Handen ben.
Het leeft een stuk relaxter moet ik zeggen.

Genoeg hierover. De agenda’s zijn vernietigt maar wat zouden ze toch met dat jongetje hebben gedaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten