Just because I'm quiet........... doesn't mean I don't have a lot to say

maandag 13 februari 2012

Absurde verhalen

Soms heb ik van die vlagen dat ik ‘oude schrijvers’ wil lezen. Onder oude schrijvers versta ik dan de Nederlands, Duitse of Engelse schrijvers die vroeger op de middelbare school werden behandeld. De schrijvers wiens namen op een bepaalde, bijna eerbiedige manier werden uitgesproken. Dan voelde je wel dat het om iemand ging die echt wat te vertellen had en naam had gemaakt.
Zo herinner ik me nog de lerares Duits toen ze heel lyrisch sprak over ‘wenn die Schatten länger werden’…ik kan niet meer vinden waar ze dat vandaan had; ik dacht iets van Heinrich Heine maar kan er niets over vinden. In ieder geval moet ik vaak aan haar enthousiaste manier van vertellen denken wanneer ik, zoals in deze tijd, lange schaduwen zie. Gelukkig worden ze nu weer korter. En ook aan dat toneelstuk waar we met de klas heen geweest zijn: ‘Die neue Leiden des jungen W.’ Dit stuk van Ulrich Plenzdorf was gebaseerd op het stuk van Goethe: ‘Die leiden des jungen Werthers.’ Via internet is er genoeg over te vinden. De aandacht van een klas met zestienjarigen vast houden tijdens een verplicht toneelstuk was een hopeloze zaak.* Behalve toen de jonge W. een vriendin ‘besprong’ in een baal hooi; toen kreeg, heel even, het toneelstuk de volle, fluitende aandacht.
Maar ik kom hier allemaal op omdat ik een boek van Franz Kafka heb gelezen: ‘Absurde verhalen’.
‘Der Prozess’ had ik al eens gelezen evenals ‘Das Schloss.’ Nu dus de absurde verhalen als aparte uitgave. Het boek ziet er niet al te aantrekkelijk uit met een vreemdsoortig insect op de omslag. (tekeningen van Jan Vlasveld) Maar ja, Franz Kafka lezen staat natuurlijk wel intelligent. *grinnik*
Met lezen probeer ik altijd wel alert te zijn op dubbele bodems maar met dit boek lukte me dat niet veel. Het zijn soms echt absurde verhalen, soms heel hilarisch zoals ‘een verslag voor een academie’ wat wel het overdenken waard is.
Een aap vertelt over zijn menswording. Hij wordt gevangen genomen in de wildernis en zijn enige manier om te overleven en vooruit te komen in de wereld is zich aanpassen en kopieergedrag vertonen. Vervolgens is hij heel tevreden met en over zichzelf.
Ook het verhaal, ‘de gedaanteverwisseling’ waarin iemand langzaam verandert in een kever vond ik wel nadenkenswaardig.
De houding van zijn familie, die hem eerst probeert te verzorgen en ook te verstoppen om dat hij steeds vreemder wordt is misschien wel tekenend voor de mensheid. Gregor blijft echter denken en observeren als een mens en dat heeft de familie niet door. Zij gaan er vanuit zoals zoveel mensen dat, wanneer je uiterlijk vreemd bent ook je brein niet normaal kan functioneren. Op een gegeven moment praten ze ook over ‘het’ in plaats van ‘hij’. En Gregor is inmiddels zo ‘verkevert’ dat hij gelaten alles over zich laat heenkomen. Hij schaamt zich en beseft dat hij er eigenlijk niet mag zijn. Grote opluchting wanneer hij dood gevonden wordt.
‘In de strafkolonie’ is nog een verhaal wat blijft hangen. Een martelwerktuig wordt uitgebreid besproken en gedemonstreerd door een officier van een strafkolonie aan een ontdekkingsreiziger.
Met sommige verhalen krijg ik associaties met mijn manier van in slaap vallen. Ik ben me er dan van bewust dat allerlei onsamenhangende gedachten oncontroleerbaar door mijn brein dartelen. Dan weet ik dat ik bijna slaap. Op zo’n manier schrijft Kafka soms ook.
‘Op de galerij’ is zo’n kort verhaal van anderhalve pagina wat uit twee zinnen met de nodige bijzinnen bestaat. Ik kan daar verder ook niets zinnigs over zeggen. Misschien oefende Kafka zich hierin gewoon in het maken van lange zinnen. Misschien moet ik het nog zes keer lezen, maar daar heb ik dan weer te weinig geduld voor.
Meestal neemt hij een bepaald punt in en trekt dat dan door tot in het absurde. Zo begint hij bijvoorbeeld een verhaal: ‘Voor de wet staat een portier. Bij deze portier komt een man van het land en verzoekt om toegang tot de wet.’ Of deze: ‘In de laatste decennia is de belangstelling voor de hongerkunstenaar sterk afgenomen.’ Laat je fantasie maar draaien. Knap als je zo kunt schrijven.



* 24-12-16
Wie wat bewaard, heeft wat:

woensdag 8 februari 2012

"Dogma’s zijn als lantaarnpalen die je de weg laten vinden in het duister,
maar alleen dronkelappen klampen er zich aan vast."
Karl Rahner, theoloog

dinsdag 7 februari 2012

Hug

Tijdens een weekenddienst werd er van mij verwacht dat ik een zwakbegaafde jongeman zijn insuline zou geven. Hij woonde in een tehuis met de nodige hulpverleners. Sinds kort had hij diabetes en er moest tweemaal daags geprikt worden. Dat was dus vier keer in dat weekend.
Hij was door de hulpverleners goed voorbereid, gelukkig. Geprikt worden is tenslotte geen lolletje. Toen ik de eerste keer binnenkwam werd ik argwanend bekeken door deze jongeman die een boom van een kerel bleek te zijn met de verstandelijke vermogens van een vierjarige. Hij liep rond met zo’n plastic speelgoed microfoon waar zo’n vreemd hol geluid uitkomt als je er in praat. Hij liep lekker te brommen, te kwijlen en te snotteren in dat ding.
Maar enfin, het ging allemaal prima en hij leerde mij wat kennen. Dat was ook een nadeel. Zo bleek op zondagmiddag, de laatste keer dat ik zou prikken.
Hij was knorrig en moest al wat tot de orde worden geroepen en worden afgeleid door een hulpverlener, hij sputterde tegen en wilde niet mee naar zijn kamer. Ach, dan prikte ik hem toch gewoon in de huiskamer gezellig tussen de andere bewoners. Niet te moeilijk doen.
De injectie kreeg ik er in, maar ik zag de op mij afkomende arm te laat en in no- time lag ik languit op de vloer tot zeer groot vermaak van de andere bewoners.
De hulpverlener schrok zich een hoedje en sprak de jongeman ernstig toe. Terwijl ik opkrabbelde kon ik de lol er wel weer van inzien. Hij had gewoon stinkend genoeg van al dat geprik waar ie niet alles van begreep.
Op bevel van de hulpverlener moest hij zijn excuses aanbieden en mij een hug geven…….en ja hoor, dat deed hij met verve…al snotterend en kwijlend….
Hij was gelukkig de laatste die middag; ik heb een half uur onder de douche gestaan.

Onder vreemden

Het speelt het liefste ver weg op het strand,
het kind dat nooit zijn eigen vader ziet,
die overzee is in dat andere land.

Het woont bij vreemden en het went er niet.
Zij fluisteren erover met elkaar.
Heimwee huist in zijn kleren en zijn haar.

En altijd denkt het dat hij komen zal:
Vandaag niet meer; maar morgen, onverwacht -
en droomt van hem en roept hem in de nacht.

Ik wacht u, Vader van de overwal.

Ida Gerhardt

........Herkenbaar?
Het kruis, symbool van het punt waar Gods rechtvaardigheid en Zijn barmhartigheid elkaar ontmoeten.
Ds. A.J. Mensink

woensdag 1 februari 2012

Slaap of Droom?


Een beeld van een ets/schilderij wat al jaren door mijn hoofd spookt is van de Spaanse Francisco de Goya (1746-1828) De ets maakte hij rond 1798, pakweg 10 jaar na de politieke omwenteling die we als de Verlichting kennen en de bestorming van de Bastille/ Franse revolutie.
De ets verbeeldt een man die in slaap is gevallen boven z’n paperassen en in zijn droom wordt hij belaagd door uilen en vleermuizen. Op de tafel staat de tekst: ‘El Sueno de la razon produce monstruos’ te vertalen met: de droom van de rede produceert monsters.
Zo vlak na de Verlichting vind ik dit getuigen van een visionaire blik. Wanneer slechts de rede regeert, zoals men toen (en nog) propageert dan brengt dat monsters voort.
Uilen staan voor wijsheid en vleermuizen voor nacht, angst en dood. Als je goed kijkt lijken de uilen angstig te zijn voor de vleermuizen en proberen te vluchten.
Maar wat kom ik tegen op de wikisite en de site van het rijksmuseum: de titel van de ets is veranderd in: de slaap van de rede brengt monsters voort. De uilen symboliseren op Wiki dwaasheid. De uitleg is derhalve: wanneer de rede slaapt/ niet functioneert brengt dat monsters voort. Op deze manier kom je tot een totaal tegenovergestelde uitleg.
Ik ben zo arrogant om de mijne beter te vinden. *grinnik*

dinsdag 31 januari 2012

Jezus wel/niet Messias

Het Judaïsme erkent Jezus van Nazareth niet als Messias is mij geleerd. Maar nog nooit is mij uitgelegd waarom dat het geval is. Ja, ze hebben een bedekking….maar de profetieën spreken toch een duidelijke taal? Waarom zijn Joden dan zo dom om dat niet te zien. Zo dom is dat volk doorgaans niet. In de loop van de jaren heb ik heel veel verzameld van verschillende (joodse) fora en het wereldwijde web, alleen ben ik soms vergeten de bron er bij te zetten. Het judaïsme is in principe niet missionair, vragen stellen is prima, dan krijg je antwoord maar echt in discussie gaan wordt steeds lastiger. Joodse fora zijn er ook steeds minder. De ‘spam’ van ijverige christenen die hen hun ‘bedekking’ willen wegnemen is daar, zo denk ik, debet aan. FAQ- online wat vroeger Messias belijdend was is nu orthodox (ja, dat kan ook) en daar staan wel veel interessante artikelen op. In mijn ‘kras’ bijbel vond ik een briefje met de volgende passages uit de Thora, die volgens het Judaïsme betrouwbaar zijn met betrekking tot de komst van de Messias en het eind der tijden.
Jesaja 2,11, 42 en 59:20
Jeremia 23, 30, 33, 48:47, 49:39
Ezechiël 38:16
Hosea 3:4, 5
Micha 4
Zefanja 3:9
Zacharia 14:9
Daniel 10:14*

Waaraan zal de Messias worden herkent:
Het allerbelangrijkste in het Judaïsme is dat de Messias wordt herkent aan de vervulling van de profetieën. Zo zal hij een eind maken aan oorlog en lijden (Ezechiël 38:16);
hij zal de joden terug laten keren naar Israël en zal Hij Jeruzalem herbouwen (zie Jesaja 11:11-12; Jeremia 23:8; 30:3; Hosea 3:4-5);
hij zal een regering in Israël vestigen dat zowel voor Joden als niet-joden het centrum zal zijn. (zie Jesaja 2:2-4; 11:10; 42:1);
hij zal de Tempel herbouwen (Jeremia 33:18 ); hij zal het religieuze rechtssysteem in eer herstellen (Jeremia 33:15).
Zolang er niemand is die dit allemaal vervult, wordt er gewacht op de Messias.
Maar waarom is Jezus volgens hen niet de beloofde Messias: behalve dat Hij de profetieën niet heeft vervuld zal volgens 2 Sam 7: 12-16 (en 1 Kron. 17) het zaad van David voor eeuwig op de troon zitten. De lijn moet dan via Salomo verlopen en deze mist in het geslachtsregister van Lukas. Daar wordt Nathan als zoon van David genoemd. (2e zoon van Bathseba en deze 2e koning van Israël!!) Dat het de stamboom van Maria zou zijn is niet echt aan te tonen en is irrelevant. Num. 1: 18. De stamboom uit Mattheus correspondeert niet met 1 Kron. 3, de basisstamboom van David. Bovendien wordt in Mattheus koning Jechonia genoemd die in Jer. 22:24-30 wordt vervloekt door Jeremia en wordt uitgesloten van rechtmatige afstamming. Daardoor wordt de geslachtslijn onderbroken.
Dat Jezus de adoptiefzoon van Jozef zou zijn is alleen van belang bij het verdelen van een eventuele erfenis maar hij heeft dan verder geen rechten. De stamboom blijft verlopen via de biologische vader.
Dat er iemand voor de zonden van een ander zou kunnen sterven druist tegen de Tenach (OT) in: Ex 32: 31-33, Num. 35: 33, Deut. 24:16, 2 Kon 14: 6,
Een lam, waarmee Jezus vaak vergeleken wordt, kon allen maar doorgaan voor een spijsoffer of brandoffer en niet voor een zondoffer. Voor zondoffers werden geiten, bokken of stieren gebruikt. Gen 22: 7-8, Num. 28: 30, 29: 5, 11, 16, Lev 16: 15, Ez 43: 21, Ez 46: 13,
(Uitzondering vond ik in Lev 5: 6 en 14: 12,13 waar een lam voor een schuldoffer mag dienen o.a bij een melaatse/ onreine maar over het algemeen klopt de tegenwerping wel.)
Volgens de Tenach moest het Paaslam worden opgegeten en de resten worden verbrand. Ex 12: 6-10.
De Tenach verbiedt mensenoffers: Lev 18: 21, Deut. 18: 10, Jer. 7: 31, Ez. 23: 37-39. Dit laatste argument is voor mij juist een belangrijk argument tegen de gedachte dat Jezus ‘slechts’ een goed mens was. Juist omdat Hij ook God was, kon Hij het verlossingswerk volbrengen. Was Jezus niet óók God geweest dan had God de Vader het niet kunnen accepteren.
Dan Jes. 53. In het bovenstaande lijstje komt dit hoofdstuk niet voor terwijl het voor christenen toch een hoofdstuk bij uitstek is.
Met de knecht uit Jes. 53 wordt Israël bedoeld. Dat blijkt uit de meervoudsvormen waar wij een enkelvoud hebben vertaald bijvoorbeeld vs. 8: “Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want hij is afgesneden uit het land der levenden; om (vanwege!) de overtreding Mijns volks is de plage op hen(!) (niet "hem") geweest."
De knecht is een pluriform meervoud en geen individu. En staat bovendien allemaal in de verleden tijd. Pffft, misschien moet ik toch maar eens Hebreeuws gaan leren.
Maar…enkele prominente rabbijnen zoals Rambam (Maimonides 1135-1204) en Ramban (Nachmanides 1194-1270) vonden Jes. 53 ook wel degelijk slaan op de komende Messias.
Waarom lezen de joden dan niet op een andere, geestelijkere manier? (zie ander blog) Dus niet peshat maar remez of derash (midrasj)bijvoorbeeld. Dat gaat niet, alleen de simpele, letterlijke manier van lezen geldt als bewijstekst waar je dan natuurlijk wel andere gedachten op kunt loslaten maar de basis is dat de teksten letterlijk en grammaticaal eerst allemaal moeten kloppen voordat je dat kunt doen.

Conclusie: om nu te zeggen dat de joden gewoon ‘blind’ zijn of een bedekking hebben vind ik te simpel gedacht. Ze hebben wel degelijk vanuit hun tradities goede argumenten voor hun opvattingen.

*Link gevonden:
Link 1

en deze is ook boeiend maar erg ‘anti’
Link 2