Niet alleen de natuur is mooi, soms is de combinatie met
menselijk kunnen ook prachtig.
Foto gemaakt in Nürnberg (oktober 2021)
zondag 28 november 2021
Lijnenspel
zaterdag 27 november 2021
Weten en Geloven
‘Ons weten stamt uit het Griekse denken, terwijl ons geloven
voortkomt uit een Joods-Christelijke bron.
Dat laatste is meer gericht op de relatie met God terwijl het eerste meer
gericht is op ordening en orde.’
Een zinsnede die ik vond in een artikel (uit 2016) van Palmyre Oomen (1947) en die mij toch weer prikkelde.
Ze legt in grote lijnen uit hoe het komt dat de wetenschap
(weten) en de theologie (geloven) bij
Thomas van Aquino nog met elkaar door één deur konden maar later uit elkaar
zijn gegroeid en hoe we tot een synthese kunnen komen.
Het nominalisme en deïsme waren twee stromingen die hieraan ten grondslag
lagen.
1. Het nominalisme van Willem van Ockham die er van overtuigd was dat God eigenlijk
te groot was om rekening mee te houden. Dat God ook te kennen is uit het boek van
de natuur komt dan te vervallen. Alleen de Bijbel blijft over.
2. Het deïsme komt voort uit de traagheidswet van Newton: ‘Een voorwerp
waarop geen resulterende kracht werkt, is in rust of beweegt zich
rechtlijnig met constante snelheid voort.
God heeft deze wereld in gang gezet en dan rolt het wel verder zonder Zijn
ingrijpen. God kun je kennen uit de natuur, maar niet meer uit dat Boek. Het is
niet zo dat God verdwijnt maar meer gaat samenvallen met de natuur en dan toch
naar de achtergrond verdwijnt.
Fascinerend dat de leerstelligheden deze twee Godgeleerden hebben
geleid naar het methodologische atheïsme en de wig tussen geloven en weten.
Terwijl, bezien vanuit de eerste quote van Palmyre Oomen de jood en de heiden
zich beiden in het hart van iedere gelovige bevinden.
De heiden in de harten van deze twee theologen hebben iets in gang gezet wat ze
waarschijnlijk zelf niet wilden en ook niet konden voorzien maar waar we nu nog
mee te maken hebben.
In een volgend artikel zet Palmyre Oomen uiteen, geïnspireerd door de procestheologie van A. N. Whitehead, hoe er een synthese bereikt zou kunnen worden tussen theologie en wetenschap.
Het sympathieke van Oomen vind ik haar standpunt dat je als
gelovige dit alles aan je voorbij kunt laten gaan omdat het de kern van je
geloof niet aantast. Maar wanneer je verdieping zoekt kan dit helpen. Fides quaerens intellectum (het geloof dat
inzicht zoekt)
En wát ik tot nu toe gelezen heb over Whitehead bevalt me wel.
Het statische in de theologie wordt door Whitehead vervangen door het
dynamische volgens Gijsbert van den Brink in ‘een publieke zaak’ (p332)
Het ‘worden’ i.p.v. ‘zijn’. Eerder schreef ik al dat wanneer je Genesis vertaalt met ‘wording’ i.p.v. ‘oorsprong’
het voor mij allemaal logischer wordt.
Terug naar Oomen.
Vanuit de schepping kun je zeggen dat de natuurwetenschappen het fout zien, of
dat alles poëtische is bedoeld of je neemt een derde afslag zoals Oomen (en
Whitehead) doet.
God staat dan niet aan de ‘maak’ kant maar aan de ‘trek’ kant. Aan de kant van
het appelleren en inspireren zoals een dirigent niets begint zonder orkest en
een orkest niets zonder dirigent. Ze hebben elkaar nodig om tot het beoogde
resultaat te komen. Ze zijn relationeel betrokken op elkaar.
‘God is ten aanzien van ieder particulier gebeuren actief, altijd en overal
en steeds ánders in relatie tot andere omstandigheden.’
Dat gedachtengoed bevalt me wel al denk ik dat God óók aan de ‘maak’ kant
staat.
Hij is dynamischer dan werd aangenomen en anticipeert veel meer op wat er in de wereld gebeurt. Laat
mensen op de juiste ideeën komen om problemen te lijf te gaan.
Ik moet daar wat meer over gaan nadenken.
Een probleempje vond ik nog in het boek van van den Brink
waar hij in een voetnoot de zinsnede van Whitehead aanhaalt:
‘God is the great companion- the fellow-sufferer who understands.'
De God die ik tegenkwam in het boek van Harold Kushner en waar ik niets van
moest hebben.
Palmyre ontkent dat. En ze is gepromoveerd op Whitehead.
In een ander artikel schrijft ze dat binnen het denken van Whitehead God een ‘condicio
sine qua non’ voor verlossing uit lijden is. (voorwaarde zonder welke het
gevolg niet ingetreden zou zijn)
Ik moet toch haar boek eens lezen: ‘Doet God ertoe’.
Dat er aan deze filosofie/theologie allerlei haken en ogen
zitten zoals van den Brink ook schrijft
zal waar zijn maar geen enkel denkproces is ooit af. Hij moet dat als geen
ander weten. Ook denkprocessen zijn ‘wordend’.
Je kunt je pad vinden door op weg te gaan net zoals de priesters uit Jozua 3.
Pas toen zij hun voeten in het water zetten ontstond er een pad. Een wijze les
die ik mezelf altijd voorhou wanneer het moeilijk wordt. Dat geldt ook voor denkpaadjes.
zondag 14 november 2021
HOVO
Afgelopen zaterdag kreeg ik tot mijn grote schrik een mailtje van de Erasmusfaculteit: ze gaan per 1 januari stoppen met de HOVO cursussen en masterclasses. Niet rendabel meer.
Met zoveel plezier heb ik er velen gevolgd. Het afgelopen jaar niet meer i.v.m. Corona. Online was er wel de mogelijkheid maar dat leek mij niet zo leuk.
Ik bestudeer graag mensen en ook docenten tijdens hun werk.
Om toch iets te leren heb ik mij in het najaar ingeschreven voor pianolessen in
mijn dorp. Dat bevalt ook prima.
De docent is een jonge man met Franse tongval die mijn pianoprobleem begrijpt na tien jaar orgellessen in mijn jonge jaren.
Bij toeval ontdekte ik afgelopen week zijn website.
Vooral het consequente van de aanslag in de melodielijn vind ik lastig. Dat
heeft tot positief gevolg dat ik de muziek nu beter moet bestuderen en me af moet
vragen wat ik wil laten horen. Bij een orkest doet de dirigent dat.
Op dit moment zit ik te zweten boven de ‘Lieder ohne Worten’ van Mendelsshon en de ‘Reverie’
van Debussy.
Wat me wel tegenvalt is het tempo. Dan bedoel ik het tempo van mezelf om nieuwe
muziek in me op te nemen en te onthouden. Probleem van het ouder wordende brein,
zo heb ik al van ervaringsdeskundigen vernomen.
Met 'mijn orkest' merk ik dat niet zo; daar doen we sowieso een half jaar over
een symfonie.
Wat ben ik blij dat het allemaal weer mogelijk is en wat ben ik ook blij dat ik
zo vele seizoenen kennis heb kunnen opdoen via het HOVO onderwijs. Genoeg prikkels en handvatjes om zelf verder te studeren al blijf ik het ontzettend jammer vinden.
donderdag 11 november 2021
Chrysant
mir bangte fast vor seiner schweren Pracht ...
De plant is volgens het woordenboek mannelijk en vrouwelijk. We zouden hem/haar nu gemakkelijk genderneutraal kunnen noemen. Dat doet gelukkig niets af van haar schoonheid.
woensdag 10 november 2021
Nogmaals ‘de Ziel’
Alweer bijna tien jaar geleden – ja ik heb er deze week tien
jaar bloggen op zitten – schreef ik mijn 'zielenroerselen'.
Mijn ideeën over de ziel en of ie nu onsterfelijk is of niet omdat ik tot de gewaagde
ontdekking was gekomen dat die ziel naar mijn mening niet per definitie onsterfelijk
is.
Nu las ik in het RD een artikel over Martine Oldhoff, predikant van de
protestante kerk van Mijnsheerenland.
Zij promoveert binnenkort op het zielsbegrip in de hedendaagse westerse theologie.
Ook zij komt tot de conclusie – of moet ik misschien zeggen de hedendaagse
westerse theologie? – dat alleen de gelovigen onsterflijkheid wordt gegeven.
Een stukje tekst uit het artikel:
“de Geest woont in de gelovige, verandert hem en is tegelijk
van hem onderscheiden. De ziel is identiek met de persoon, als het werkelijke
ik, dat tegelijk een belichaamd ik is. Lichaam en ziel zijn door God geschapen
en afhankelijk van God. Dat betekent dus niet een eeuwige en onsterfelijke
ziel. De menselijke ziel is geschapen en is geen deeltje van God en ook
niet van zichzelf onsterfelijk. Een mens
leeft dankzij God en als een gelovige sterft, kan hij overleven, omdat God
daarvoor zorgt.
God zorgt er voor dat de mens niet ten onder gaat in de dood, maar in een ‘tussentoestand’
bij Christus is. God bewaart de ziel, het ‘zelf’ of ‘de persoon’ dankzij de
relatie met Hem.”
er zal wel commentaar op komen in de krant maar wanneer ik zelf weer verder denk dan is het allemaal zo logisch.
De tekst in 1 Tim 6:16: ‘Hij die als enige onsterfelijkheid
bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens
gezien en niemand kan Hem ook zien. Hem zij de eer en eeuwige kracht. Amen.’
maakt het duidelijk.
Alleen wanneer de Geest in de gelovige woont is die gelovige ziel onsterfelijk
want hij/zij heeft God in zich wonen.
Dat deel van God in ons is onsterfelijk omdat God zelf onsterfelijk is en zo wordt
elke gelovige ziel pas onsterfelijk bij het ‘tot geloof komen’ en niet eerder.
Ik meende ook: de Godheid woonde verre,
In ene troon, hoog boven maan en sterre,
En hefte menigmaal mijn oog
Met diep verzuchten naar omhoog.
Maar toen Gij U beliefde te openbaren,
Toen zag ik niets van boven nedervaren,
Maar in de grond van mijn gemoed,
Daar werd het liefelijk en zoet.
Daar kwaamt Gij uit de diepten uitwaarts dringen
En als een bron mijn dorstig hart bespringen,
Zodat ik U, O God, bevond
Te zijn de grond van mijne grond.
een gedeelte van een gedicht van Jan Luyken (1649 - 1712)
vrijdag 5 november 2021
Corona IV
Er is een tweedeling gekomen in dit land. Polarisatie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden.
Dat is jammer. Ik begrijp de mensen die zich niet willen laten vaccineren best wel. De weerzin tegen de oplopende druk is groot. Die snap ik.
Wanneer er van alle kanten op je wordt ingepraat kunnen de hakken steeds dieper
het zand in gaan. Zo ben ik ook. Het gevoel gedwongen te worden?....…ho, ho wacht
even…..ik ga zelf over mijn eigen lichaam. Net als bij de donorregistratie.
Ik ben trouwens wel gevaccineerd en wanneer er een ‘booster’ komt doe ik weer
mee maar mocht er in de toekomst iets ‘verplicht’ worden wat ik beslist niet
wil dan wil ik ook de vrijheid hebben om
te kunnen weigeren. En de kracht om de
consequenties te aanvaarden.
In gesprekken hoor ik dat mensen het regeringsbeleid niet meer begrijpen.
Doe ik ook niet altijd maar ik denk dat we een paar dingen in het oog moeten
houden.
1. Het doel van vaccinatie was behalve bescherming van
ouderen en zwakken in de samenleving, ook vooral om de ziekenhuizen te
ontlasten vanwege de plotselinge toenemende druk.
De situatie is nu zo dat het personeel op de laatste benen loopt, zo gaan de
verhalen. Dat het hier en daar wel meevalt is ook correct. Zus Cathy in Beieren
heeft tot nu toe nauwelijks Coronapatiënten te verplegen gehad en al wel haar
bonus gekregen. *grinnik*
De opnames nemen nu weer wat toe maar niet zo erg als in de eerste golf.
Willen we de zorg beheersbaar houden dan moeten we ook de besmettingen
beheersbaar houden.
Ik denk dat iedereen wel een keer Corona zal krijgen of besmet zal raken, ondanks vaccinaties, maar dan minder heftig en meer verspreid zodat de ‘gewone’ zorg ook kan doorgaan.
Dat de zorgcapaciteit in zijn geheel onder de maat was en is,
is nu ook wel duidelijk geworden. Ik hoop dat daar ook iets aan gedaan wordt.
2. Het doel van de in het leven geroepen qr-codes was om de samenleving weer open te kunnen gooien zodat de economie weer een beetje gaat draaien. De bedrijven moeten zo langzamerhand weer zelf de broek op gaan houden. Ook terecht.
Ik denk dat deze twee dingen vaak uit het oog worden verloren. Steeds hoor ik
verhalen van incidentele gevallen hoe krom en belachelijk het allemaal is maar laten we
eerlijk zijn: daar kun je geen beleid op maken.
Beleidsmakers gaan uit van - hoe hard
het ook klinkt - de cijfertjes die het
grote plaatje bepalen. Dat er fouten worden gemaakt is evident. Dat komt later
wel aan de orde bij een parlementaire enquête.
Nu moet er geregeerd worden en dat is lastig.
Je doet het nooit goed. Zeker in het begin van de crisis was het tasten in het
duister.
In gesprekken met antivaxxers ben ik ook gestopt met redelijk zijn en hou mijn
mond dicht.
Om nare onenigheid te voorkomen.
Mijn allergrootste grote probleem met de huidige discussies
is wel dat het 'wij – zij denken' wordt getriggerd en het zondebokmechanisme
wordt gevoed. Dat moeten we niet willen.
We weten uit de geschiedenis waartoe dit kan leiden.
Moet je natuurlijk wel de geschiedenis kennen.
maandag 25 oktober 2021
Oktober
Teder en jong als werd het voorjaar
maar lichter nog, want zonder vruchtbegin,
met dunne mist tussen de gele blaren
zet stil het herfstgetijde in.
Ik voel alleen, dat ik bemin,
zoals een kind, iets jongs, iets ouds,
eind of begin? Iets zo vertrouwds
en zo van alle strijd ontheven -
niet als een einde van het leven,
maar als de lente van de dood.
De kruinen ijl, de stammen bloot
en dit door stilte en mist omgeven.
M. Vasalis (1909 - 1998)
Nee, dit is geen krokusje maar een lentebode van de dood: Herfsttijloos